Sara
    Hej,
    Jag vet ju att en socionom kan bli enhetschef på ett äldreboende. Det jag undrar är om denne kan bli verksamhetsansvarig, och eller verksamhetsutvecklare på ett äldreboende? Behöver man då läsa någon extra utbildning eller liknande?

    Mvh,
    Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Verksamhetsansvarig/verksamhetsledare och Verksamhetsutvecklare är i Sverige yrken som är icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning eller vilka kvalifikationer som man måste ha utan det blir upp till de som anställer att göra bedömning om vem som passar till för att göra det jobbet.
    Jag ser ingen anledning till varför en person med grundutbildning från socionomprogrammet ej skulle bli verksamhetsledare/chef, till exempel.
    Du frågar om vilka kurser man i så fall behöver läsa till. Finns tyvärr inget konkret svar att ge på den frågan, utan många gånger är det arbetslivserfarenhet som man behöver ha (längre erfarenhet inom rätt bransch) men kurser i ledarskap, samhällskunskap, konflikthantering, arbetsrätt och inom liknande områden kan vara mycket värdefulla (ihop med grundutbildningen och den rätta arbetslivserfarenheten).