Malin
    Jag tycker inte alls om musik och fattar inte så mycket av det eller hur man gör. Ifall jag skulle få F i musik skulle det då påverka mitt meritvärde om jag inte har F i något annat ämne? Påverkar det eller märks det inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin;

    se gärna info på www.gymnasieguiden.se/informeras
    där det (länk ovan) längst ner på sidan finns Räknehjälp.

    Förklaring som förhoppningsvis svarar på din fråga är som följer:
    till gymnasiet söker man med sina 16 st. bästa/högsta betyg. Om du kommer ha godkänt betyg även i Moderna språk, som du läste som Språkval, kan du använda det betyget som 17-de betyget. Så betyget i moderna språk läggs åt sidan och sedan väljer man 16 högsta betyg av de resterande betygen.

    Så, svar på din fråga beror helt på Hur många /antal/ godkända betyg du kommer att ha, bortsett från betyget i Moderna språk som språkval.

    Ofta har elever just 16 st. betyg i sitt slutbetyg från gymnasiet + ev. också språkval/moderna språk /som får bli det 17-de betyget/. Men det finns exempel på att elever har fler betyg, ex. om de läser flera moderna språk och/eller läser modersmål.
    F ger "noll" betygspoäng.
    E betyget ger 10 betygspoäng.
    ***************
    Om du har antal godkända betyg som är 16 st. (bortsett från moderna språk/språkval - ett betyg här, alltså... så om du har flera betyg i moderna språk, är det endast ett av dem som får bli "17-de betyget") UTAN BETYGET I MUSIK, då kommer inte F i musik påverka ditt gymnasieval, men om du har 16 betyg, Inklusive F i musik, då "forlorar" du minst 10 betygspoäng.
    Jag tycker det är bra om du försöker få godkänt betyg i musik. Gör ditt bästa. man kan inte göra mer än sitt bästa.
    Har du alla andra betyg Godkända, blir du i alla fall Behörig till alla nationella gymnasieprogram. Och som behörig sökande deltar man i konkurrensen om platsen. Om dina betyg kommer att räcka för att komma in på den utbildning på gymnasiet, som du helst vill komma in på - kan inte jag svara på.
    Dina chanser ökar med högre betyg, för du får fler "betygspoäng".

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA