Louise
    Hej!

    Jag fick en fråga av en elev jag inte riktigt kunde svara på så jag vänder mig till er kunniga syvar!

    Eleven har läst franska som moderna språk på högstadiet men har valt att göra en prövning i sitt modersmål tyska för att kunna läsa tyska som moderna språk på gymnasiet. Eleven undrar om det gamla betyget i franska kan ersätta ett sämre betyg i ett annat ämne, exempelvis bild?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns för lite info i frågan, tyvärr. det går därför inte att svara.
    Allmänt gäller - de kurser som finns i Slutbetyget eller i Examensbeviset "står fast"; inget i dokumentet Slutbetyg eller Examensbevis kan ändras. Men ibland kan man "ersätta" på det sättet att genom att lägga till fler dokument/betyg höja meritvärdet.
    Grundskolebetygen kan inte ingå i slutbetyg eller examensbevis från gymnasiet eller från vuxenutbildningen.

    För att kunna ha en rimlig chans att svara på frågan du ställer måste man veta rätt så mycket:
    - Ålder på eleven? Vilket år fyller hen 20 år, t.ex?
    - Har personen redan fått examensbevis eller slutbetyg? I så fall från gymnasiet eller från komvux? Och vilket år fick personen det betyget?

    Louise SYV

    Hej!

    Ser nu att jag inte skrev tillräckligt med information i frågan, jag ska utveckla mig:

    Eleven går i dagsläget i årskurs 9 på högstadiet och har därför inte något slutbetyg än utan endast terminsbetyg. Hen har  läst franska i högstadiet, fram tills nu. Eleven fick göra en prövning i tyska, som är hens modersmål, för någon vecka sedan för att få ett betyg i tyska och läsa det som modernt språk på gymnasiet. Eleven undrar vad som händer med hens betyg i franska och har fått höra från en tidigare syv att betyget i franska kan ersätta ett (sämre) betyg i ett annat ämne, exempelvis bild. Jag tycker detta låter underligt och undrar om det är möjligt?

    Hoppas att jag lyckades göra det lite tydligare.

    Ha det fint!