Emma
    Hej, jag går i 3an på gymnasiet. I 2an läste jag matte 2b men på grund av corona och distansutbildning fick jag "endast" ett E i betyg. Då jag var besviken över mitt betyg pratade jag med min lärare om det inte fanns något jag kunde göra för att höja mig, hon föreslog att jag istället tog ett F i kursen så jag sedan kunde göra en prövning läsåret därpå och då ha möjligheten att få vilket betyg som helst. Detta lät självklart som en jättebra ide, så jag gjorde som hon föreslog. Min tanke var att plugga matte under sommaren etc... men det jag inte planerat var att jag skulle vara med om några väldigt traumatiska familjehändelser som gjorde att all min energi hamnade på familjen. Detta gjorde att jag inte han plugga någon matte alls under sommarlovet, när jag sedan började skolan igen ångrade jag mitt beslut angående mitt matte betyg grovt då jag förstod att med allt som pågår hemma samt med många nya svåra kurser inte har en chans att klara matteprövningen! Jag skrev till min lärare och fick lite hopp när hon skrev att hon skulle kolla vad hon kunde göra. Hoppet krossades när hon sedan hörde av sig att rektorn för min linje sagt att det inte gick att lösa. Detta var i augusti, nu är det slutet av november och provet är den 7 januari. Jag har bokat möte med rektorn i fråga, för att ännu en gång vädja om att få tillbaka mitt E i matte. Det jag undrar är om detta är ett omöjligt krav? Finns det en chans att jag borde kunna få tillbaka mitt E i betyg? Eller måste jag göra en prövning?
    • Elev : Hej, Utifrån vad jag vet kan man begära bedömning av annan lärare. Är båda lärarna oeniga vilket betyg som skall sättas hamnar bollen hos rektorn som slutar. Rektorn kan även fatta beslut om lärare som satt betyg slutat.
    • Elev : Som fördel kan man säga att du har möjlighet läsa kursen vidare på komvux för att få och höja betyg men ifall du vill göra prövning så är det även kostnadsfritt då du inte fått godkänt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Mitt råd är att du gör prövningen. Du kan få högre betyg än E, t.ex D eller C, förhoppningsvis. Ännu finns det rätt mycket tid att plugga - nästan 1,5 månad! Kanske under jul och nyårsledighet skulle du kunna plugga. Du känner väl till www.matteboken.se där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier?
    Snabblänk till kursen matte 2 på Matteboken.se är: matteboken.se/lektioner/matte-2

    Min reflektion kring det du berättar. Läraren bör i slutet av kursen sätta det betyget som eleven har gjort sig förtjänd av. Om det gick på det sättet som du beskriver (att läraren lät dig välja att "ta" E eller F - då gjorde läraren i så fall fel, i alla fall enligt skolverkets rekommendationer). Att läraren skulle öppet erkänna att hen gjorde fel (inför rektorn) - är kanske "för mycket begärt". Läraren kan t.ex få en skriftlig varning och vid ännu ett fel kan hen i så fall bli uppsagd med mycket dåliga referenser. Det är inte många som frivilligt bidrar till att bli behandlade på det viset.
    Så, troligtvis, kommer läraren att säga att du låg precis på gränsen mellan F och E men hen har sedan kommit fram till att du inte kunde få E för det fattades ändå lite grand... det är vad jag tror.
    Det är en ovanligt situation du beskriver. Så ska det inte gå till. Som sagt, är det lärarens skyldighet att i slutet av kursen sätta det betyget som motsvarar dina kunskaper just då. När eleven ligger precis på gränsen mellan F och E, är det vanligt att eleven får på ngt sätt påvisa sina kunskaper (t.ex genom muntlig utfrågning eller genom att göra ett omprov) och får betyg i nära anslutning till kursavslut.
    Jag har svårt att tro att läraren går till rektorn och erkänner att du hade kunskaper motsvarande E betyg och hen satt avsiktligt fel betyg. Då erkänner läraren att hen gjorde ett tjänstefel.
    Jag har inte varit med om en sådan situation, som du beskriver, förut.
    Jag kan inte se in i framtiden och veta exakt vad som händer. Jag kan bara säga vad jag tror och ge dig råd.

    Sammanfattning
    Jag tror att du får välja att göra prövningen eller att låta bli. Ingen kan tvinga dig att göra prövning, det är ett erbjudande. Om du inte använder dig av det erbjudandet, kommer F-betyget stå kvar.

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA
    P.S: du får gärna höra av dig och berätta hur det blir med prövningen och ditt betyg! FråGA SYV håller tummarna för dig!