Lily

    Hej igen! Jag läser nu till fastighetsförvaltare på yrkeshögskolan och jag undrar om jag kan jobba som fastighetsmäklare senare? Jag känner de som har läst på universitet i 2 år till fastighetsmäklare och senare jobbade de som fastighetsförvaltare. Går det tvärtom? Förresten kan man jobba som fastighetsförvaltare utomlands ( Frankrike) med svensk examen från yrkeshögskolan? Och Jag var inne på framtid. Se och kollat hur man blir internationel broker, och det står att i Sverige är det 2 år på mäklar programmet och utomlands kan det vara kortare tid man utbildar sig. Men jag är mer intresserad av att jobba både i Frankrike och i Sverige. Så hur söker man och blir man international broker? Sista fråga. Hur blir man fastighetsutvecklare? Vad för utbildning måste jag ha / gå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lily;
    i Sverige måste man få Registrering som Fastighetsmäklare (det är ett yrke som i Sverige är Reglerat och det är FMI som bestämmer). De kurser som man måste ha godkända betyg i kan man läsa som snabbast på 2 läsår och de ligger på högskole-/universitetsnivå. Så svar på frågan om man med utbildning till fastighetsförvaltare i Sverige skulle kunna jobba som fastighetsmäklare är NEJ, som reglerna är nu så får man inte det.

    Fastighetsförvaltare & fastighetsutvecklare är däremot (i alla fall än så länge, uppgift från sept 2020) icke-reglerade yrken där varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning de tycker är OK för att kunna få jobbet. Så, man med diverse olika utbildningar kan få jobbet som fastighetsförvaltare. Fastighetsutvecklare är ofta egna företagare, som själva bestämmer vilken utbildning de behöver ha för att skaffa sig betalande kunder så att företaget kan "gå runt".
    Vad för regler som gäller i Frankrike vet inte vi här på FRåGA SYV utan du måste söka svar hos de som känner till reglerna i Frankrike.