Azeezat

    Min pappa vill anmälan mig till en ny skola och han vill att jag ska börja i 9an men jag borde börja i 8an för att jag är 04, är det möjligt att hoppa över en klass när man går och anmäler sig i en ny skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azeezat,

    om lärare på den nya skolan gör bedömning att dina kunskaper räcker för att kunna börja i åk 9, då kan rektor fatta beslut att ta in dig i åk9. Hur har du skaffat dig kunskaper i alla ämnen som läses i åk8? Har du eller kommer du att få höga /A-betyg/ i många ämnen?

    Det är inte du eller din pappa som bestämmer i vilken klass du kan börja, men visst kan ni föreslå att lärare gör nivåbedömning av dina kunskaper och placerar dig på den nivån som passar bäst.

    Tips: testa dina kunskaper i matematik - här >>>> finns matte för åk 8 i grunsdkolan upplagd för repetition och självstudier; om du kan eller snabbt kan lära dig hela innehåll i den kursen, är du redo att börja läsa åk9-matten.

    Bästa hälsningar

    ANNA