Lale
    Hej
    Jag mår väldigt dåligt pga att jag har mycket problem hemma. Jag har en ätstörning som tar livet ur mig och nyligen har jag skurit mig för att det blev för mycket. Stress, ångest osv
    Jag har sjukanmält mig många gånger för att jag mår förjävligt och orkar inte något. Kommer jag att försätta få studiebidrag? Det jag har är psykisk ohälsa som räknas väl som en sjukdom eller hur? Studiebidraget kan inte tas ifrånmig eller ...?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lale;

    om en elev är sjuk så är det icke "olovlig frånvaro" (eller i alla fall borde det vara så).

    Mycket viktigt är det att du får hjälp. Om du "bara"sjukanmäler dig och stannar hemma, så räcker inte det, om du mår så dåligt. Du måste söka vård och hjälp. Har du kontakt med läkare, psykolog eller kurator?
    Vet din skola hur omfattande dina problem är? Har skola försökt hjälpa dig på något sätt?

    Vänligen
    Julia