Michaela
    Hej!
    För grundskolelärare åk 4-6 krävs bl.a. Naturkunskap A eller liknande för behörighet. Jag läste natur på gymnasiet och fick F i fysik1 men godkänt i Fysik2. Betyder det att jag har behörighet eller inte?
    (Har betyg i kemi och biologi kurs 1 och 2)

    • Liselotte : Du är behörig vad det gäller Naturkunskapskravet. Jag skriver svar till dig nu.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Michaela!

    För behörighet till Grundskolelärarprogrammet krävs det godkänt betyg i Naturkunskap 1b.

    Vi måste kontrollera vad som gäller i den situationen som du beskriver med en sakkunnig, som vi tidigast kan göra imorgon förmiddag.

    Återkommer så fort jag kan ge dig svar på din fråga.

    Nu undrar jag om du vill läsa eller göra prövning i Fysik 1a? Har du sökt Grundskolelärarprogrammet nu till höstterminen 2016? sista kompletteringsdag är 20 juni 2016 (och du kanske hinner göra prövning i Fysik 1a innan dess). Läser du åk3 nu eller är du redan färdig med gymnasiet?

    Jag hoppas du ska få svar från oss på din fråga imorgon förmiddag.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Varför det inte går på "raka arm" svara på din fråga? Jo, för att ersättningsmöjlighet finns för Naturkunskap 2 (och inte för Naturkunskap 1b). Du uppfyller egentligen inte den ersättningsmöjlighet (får du saknar godkänt betyg i Fysik 1a).
    Men man kan tänka så här: fysik 2 bygger på fysik 1a och har du godkänt betyg i fysik 2 borde du "de facto" ha kunskaper i fysik 1a. Om så är fallet, borde du uppfylla ersättningsmöjlighet för Naturkunskap 2. Och Nk2 bygger på Nk1b. På så sätt borde du uppfylla behörighetskraven. Det är min tolkning av reglerna, men det är inte min tolkning utan den tolkning som Antagning.se kommer att göra.

    Det är en lite ovanlig situation som du beskriver (det är inte ofta man har gokänt betyg i fortsättningskurs, men saknar godkänt betyg i en "underliggande kurs") och det finns inte "i klar text" beskrivet vad som gäller, därför måste vi kontrollera med en sakkunnig innan vi kan ge dig svar på frågan.

    • : Gick de vanliga 3 åren på gymnasiet och skulle tagit studenten förra året. Men fick förlängd kursdeadline i fysik och läste kurserna hemifrån och skrev proven på skolan jag gått på. Har sökt till grundskolelärarprogrammet start HT 2016 men blev orolig över om jag har behörighet eller inte nu när jag fick ett F i fysik 1.
    • Milla : Har du fått ut ditt Examensbevis? Just dokument som heter EXAMENSBEVIS (inte Studiebevis eller Studieintyg)? För grundläggande behörighet till högskola behöver du just Examensbevis.
    • Milla : ... och om du har kunskaper i fysik 2 som motsvarar godkänt nivå, borde du i så fall kunna göra prövning i fysik 1a och få lägst E i betyg, tycker man.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    nu fick vi svar från den sakkunnige och du är behörig! För att det är rätt att tänka så här "fysik 2 bygger på fysik 1a och har du godkänt betyg i fysik 2 borde du "de facto" ha kunskaper i fysik 1a. Om så är fallet, borde du uppfylla ersättningsmöjlighet för Naturkunskap 2. Och Nk2 bygger på Nk1b."

    Tumregeln är, alltså, att om man har godkänt i betyg i en "högre kurs", då är man behörig vad gäller den "lägre kurs", men det är inte helt fel att kontrollera på förhand, så som du gör nu.

    Bästa hälsningar och lycka till med din ansökan och dina studier!

    L. :)

    Liselotte