studerande

    Hej! Jag ska bo i mitt hemland över sommaren. Där har jag tänkt läsa fysik 2 och matte 4. Jag behöver dem kurserna för ansökning till utbildning. Kan jag efter jag läst de få de tillgodoräknade i sverige eller hur funkar detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Studerande!
    Innehåll i den svenska gymnasiekursen matematik 4 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4
    Inom fysiken känner vi tyvärr inte ngn sida där man kan läsa kursen på egen hand. Om kurser i fysik på gymnasienivå kan du se information på skolverket.se
    Vilka kurser utomlands som kan motsvara de svenska kurserna kan vara olika, beroende på vilket land "utomlands" man tittar på.
    Om man i Sverige läser fysik2 och matematik4 tar det fem veckors studier på heltid per kurs, alltså 10 veckor på heltid (sammanlagt för de 2 kurserna). Med "heltidsstudier" menas studieinsats på 40 timmar/vecka.
    Om du kan läsa fysik och matematik utomlands och få betyg, kan du sedan försöka få de betygen värderade men det lär ta tid - kan ta längre tid än ett år... det är många som ansöker om värdering av utländska betyg. Så, mitt förslag är att du får givetvis läsa fysik och matematik i vilket land du vill och kan men att du sedan försöker göra prövningar i fysik 2 och matematik 4 i Sverige. Som icke-gymnasieelev har du möjlighet att ansöka om att få göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken svensk kommun du är folkbokförd i. På så sätt får du betygen mycket snabbare än genom att vänta på värdering av dina utländska betyg.
    Tips! se om komvux i den svenska kommunen där du är folkbokförd i kan erbjuda distanskurserna under sommaren. I så fall kan du befinna dig utomlands och läsa "mot din svenska kommun/komvux" på distans. Du kan på heltid klara de studierna på 10 veckor. På så sätt slipper du leta var du kan göra prövningar och slipper betala prövningsavgifter. Studierna på komvux är kostnadsfria. Det som kan kosta är kurslitteraturen.