helén
    Hejsan!
    Min son går sitt första år på Hotell/Turism. Han har upptäckt att det inte passade honom så bra utan skulle hellre vilja gå barn&fritid då han är väldigt idrottsintresserad och gärna vill välja PT som inriktning, plus att han funkar väldigt bra ihop med mindre barn. Han trivs inte alls med klassen, det är bara 4 killar med honom, varav det finns en kille han kommer bra överens med,och två tjejer som tyvärr ska byta.. men det finns ett antal tjejer i klassen som "stör sig" på min käre son, suckar, kommentarer, irriterade blickar osv och han mår riktigt dåligt av detta, han känner att han inte kan vara sig själv,"sitt barnsliga jag" som han själv uttrycker det utan måste dämpa sin personlighet hela tiden och det blir jobbigt!! Han är en väldigt snäll, glad/uppåt kille, mycket humor och har en hel del av sitt underbara barnasinne kvar vilket alltså inte passar en del andra i klassen. Han har alltid varit duktig i skolan, noga med betyg osv, men nu bryr han sig inte alls längre, bara det blir godkänt och det är verkligen inte HAN!!! Han sa till mig en dag att om han inte haft sin älskade basket skulle han nog funderat på självmord..!!!! Jag blev helt knäckt!!! Min fina son som är så vänlig och hjälpsam mot ALLA människor, hur kan han ha hamnat så snett i klassen???? Dessa "mogna" tjejer som inte pallar med barnsliga killar...som kan vara så elaka, dom kan ignorera honom när han frågar om vissa saker som rör skolarbetet, har han varit sjuk och frågar på facebook-sidan om vilka läxor dom har får han inget svar... dom kör över honom har jag förstått och han försöker stå på sig och ifrågasätta vad dom håller på med, nån säger det bara är på skämt..stör sig på att han alltid har bollen med sig.. Jag vill inte han ska ha det så här längre, men han har, trots sitt tidigare flit, varit skoltrött i alla år och han vet inte om han orkar med att gå om ett år..enligt deras syo kunde han inte bara hoppa över till BF för han kommer då efter för mycket?så hur ska man lösa situationen?? Har inte pratat med rektor ännu, eftersom han inte vill att det ska tas upp i klassen och saker bara kommer bli värre, pinsamt och påtvingat.. Ska han välja något annat program som är enklare att "hoppa in i" för att slippa gå kvar i klassen eller hur gör vi?? Han har en härlig personlighet och det är ju hemskt att inte få vara sig själv utan att istället måste krympa sig själv för andras skull!! Tack å lov har han fantastiska kompisar via basketen, vi är nyinflyttade och det hade ju varit roligt om han även fått några schyssta klasskompisar så hade säkert allting känts mycket lättsammare i skolan. Ska han gå kvar nu och sedan börja om från början till hösten?? Eller hoppa på nåt som media som åxå kunde passa honom..? Men det är ju inget yrkesprogram.. BF har väl inte heller så många killar i klasserna, då kan det ju bli lika igen?! Men något måste göras, för nu mår han inte bra! Jag antar det väl är rektorn jag ska vända mig till i första hand?? Men vore skönt med någon annans syn på saken innan jag går dit!

    Evigt tacksam för svar!!! Mamma MU

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Helén! Jag förstår din oro och att du vill din son väl på alla sätt och vis. Det låter inte som någon bra situation alls för din son. Det är naturligtvis skolans ansvar att se till att eleverna inte far illa och jag tycker absolut att du ska ta upp detta med skolans rektor så snabbt som möjligt. Han/hon kan inte gå in i klassen och lyfta detta om inte ni vill det men ni måste låta skolledningen få veta att din son far illa och att hans skolsituation inte är bra. Vad det gäller byte av program så säger min erfarenhet mig att skolans syv gör en bedömning som känns rimlig när han/hon säger att ett byte mellan program så här sent inte är möjligt. Yrkesprogram bygger ju till stor del på karaktärsämnen (yrkesämnen) och det är ingen bra situation att hamna i att ständigt känna att man "ligger efter" med skolarbetet. Oftast är det bättre att börja om från början. Kanske har din son med sig betyg i några av de gymnasiegemensamma ämnena (sv, eng, matte, idrott och hälsa m fl) som han kan tillgodoräkna sig inför en nystart på ett annat program. Med den korta beskrivning du ger av din son så kanske Barn- och Fritid skulle kunna vara ett bra alternativ. Det finns många olika faktorer som påverkar klimatet i en klass och det behöver inte alltid bero på hur klassammansättningen killar/tjejer ser ut heller så jag tror inte att du ska avskräckas av den tanken. Försök fatta mod att lyfta detta med skolan så snabbt som möjligt så att ni tillsammans kan hitta lösningar på detta, skolans ansvar är stort och ingen elev ska behöva fara illa. Varmt lycka till! Helena