Marie

    Hej! Jag frågar för min brorssons räkning. Han undrar så här: Hej! Jag hade ett studiebevis ifrån gymnasiet, jag läste modrnaspråk 1 Franska och har betyget E. Sedan kompletterade jag mina betyg på komvux och tog ett examensbevis därifrån. Min fråga är om jag kan läsa moderna språk arabiska 1 för att få högre betyg och det höga betyget räknas istället för det låga betyget? Annan fråga Jag har läst matte C kurserna 1-4, kan jag göra prövningar i kurserna matte 1-3 i matte A istället för C kurserna och få de betygen jag får I A kurserna istället för C kurserna men ändå står det matte 1C 2c osv? Mvh Marie

    • Mikael :

      Har han Max antal Meritpoäng som är 2,5, t.ex för engelska 7 och högre mattekurser? Läs gärna om meritpoäng för dig med Examensbevis på Gymnasieguiden.se

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marie! I dokumentet som heter Examensbevis kommer inget att ändras men om  man skickar även betygen i matematik 1a, 2a och 3b då räknar Antagning.se in de högre betygen, i matten-på samma nivå, alltså räknas av alla matte 1, det högsta betyget, t.ex B betyg i matte1a räknas in i stället för D betyget i matte 1c.

    Vad gäller moderna språk, så måste man höja betyget i exakt samma kurs: om i examensbeviset ingår Franska 1 måste man skicka med högre betyg i Franska 1.
    Men om man ej redan har Max antal meritpoäng får man de för bl.a moderna språk 3&4, valfritt modernt språk. Då räknas även de nya betygen i moderna språk 3&4 in i jämförelsetal och sedan plussar man på 1,5 som meritpoäng (extra poäng).