Ylva

    Om man läser en grundkurs och fortsättningskurs i ett språk på högskola, kan detta då på något sätt räknas om till att motsvara de moderna språk som normalt läses på gymnasiet? och kan man på något sätt få meritpoäng för det som man kan använda för att söka till vidare utbildningar på högskole och universitetsnivå? Finns det någon prövning man kanske kan göra för att få en motsvarighet i gymnasienivåerna? Hur tillgängliga är i så fall dessa för mindre vanliga andraspråk såsom exempelvis isländska? Hoppas jag gjort mig förstådd i min fråga, tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ylva,
    tyvärr är det så att för att meritpoäng för moderna språk, måste man ha godkänt betyg i gymnasiekurs Moderna språk 3, som är  + 0.5 och om man vill ha fler meritpoäng, även i mod.språk 4, som är + 1.0 meritpoäng. Max antal meritp.för mod.språk är 1.5. Betyg i gymnasiala kurser kan man få på gymnasieskolor, på komvux och genom prövningar i gymnasiala kurser.
    Jag känner dock inte till att undervisning i Isländska skulle erbjudas på ngn gymnasieskola eller på komvux i ngn kommun. Det kan hända att jag har fel, men känner, som sagt, inte till att det finns. Och därför kan man inte heller hitta var man kan göra prövning ... enligt Skolverket måste det finnas Pågående undervisning i de gymnasiala kurser i vilka erbjuds prövningar.
    Så, svar är tyvärr: Nej, det går inte.
    Om du trots förmodan, hittar en gymnasieskola eller komvux där undervisning i Isländska 3 och/eller 4 pågår, hör gärna av dig igen!