Anna
    Hej!
    Jag ska söka ett högskoleprogram nu till höst. Jag kommer förmodligen inte komma in, då det krävs 21.0 i betyg medan jag ligger runt 16.0. Jag har då även sökt 30p kurser, om jag kommer in på en sådan kurs och får godkänt betyg. Ger ett sådan betyg något poäng som jag kan använda mig av när jag sedan ska söka om högskoleprogrammet så jag har större chans att komma in? Eller får man inte "räkna med" en sådan kurs?
    • : Alltså, är det bara gymnasiebetygs poäng man kan söka in på, eller även högskolepoäng?
    • Milla : Jag förstår din fråga och skriver nu svar till dig.
    • Mikael : Ja, till högskola söker man på Gymnasiala betyg även om man läst på högskola innan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Tyvärr så kan man inte räkna med högskolepoäng när man söker Grundutbildning på högskola/universitet. Det är endast när man söker masterprogrammet eller magister eller till "senare del av programmet" - där tidigare högskolepoäng ingår i behörighetskraven, som man kan och till och med Bör räkna med högskolepoäng, annars är man inte behörig.

    Till grundutbildning på högskola konkurrerar man med gymnasiala betyg, med resultatet av högskoleprovet och så kan man delta i Alternativ antagning (om en sådan möjlighet finns).

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare