Chef

    Jobbar för tillfället som chef men vill utbilda mej till offentlig upphandlare. Har tittat på YH-utbildningar på distans som verkar intressanta, bla TUC. Jag har inte de särskilda förkunskaperna Eng 6, Matte 2 samt svenska 3. Kan ett godkänt högskoleprov hjälpa mej, eller kan man inte alls använda sej av provet för YH-utbildning? Finns det andra utbildningar som är bra? Hur kan jag göra för att göra mej behörig ganska snabbt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,
    yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in personer som, formellt sett, är obehöriga. Därför vill jag råda dig söka till alla YH-utbildningar som du är intresserad av, även om du saknar formell behörighet.
    Det är givetvis bättre att skaffa sig rätt/formell behörighet och de tre kurserna som du nämner i din fråga kan läsas på komvux på heltid på sammanlagt 15 veckor (eller på halvtid - på 30 veckor). Om du redan har kunskaperna som kan ge dig godkända betyg, kan du i så fall försöka få betygen genom prövningar. Du får söka anmäla dig till prövningar i hela Sverige. Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-2
    Högskoleprovet, om du redan har resultat, kan du givetvis nämna att du har gjort, när du söker till YH-utbildningar. Det kan ses som ett Plus (i kanten), men formellt sett har inte högskoleprovet med YH-utbildningarna att göra.
    Mitt förslag är att du söker till alla de YH-utb., som du är intresserad av så fort som möjligt men under tiden försöker skaffa dig formell behörighet i form av godkända betyg i de kurser som krävs för just den YH-utb., som du är mest intresserad av.
    Du frågar om det finns andra "bra" utbildningar och mitt svar är att alla YH_utbildningar är bra på många sätt, bl.a för att de är mycket inriktade på arbetsmarknaden och brukar i stor utsträckning ge jobb i direkt anslutning till utbildningen.
    Om man försöker få fram liknande yrken och utbildningar med tanke på att du är intresserad av Offentlig upphandlare så kan jag i första hand tipsa om yrken UpphandlareBygglovshandläggare, Paralegal och IP-paralegal. Men du får gärna titta på andra yrken också, kanske i första hand på Logistiker och Fastighetsförvaltare.
    Några exempel på Yh-utbildningar för dig att titta på:
    yhguiden.se/utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/butiksledning
    yhguiden.se/utbildning/hyper-island/business-developer-hyper-karlskrona-distans
    yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/bygglovshandlaggare-borlange-sthlm-distans
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer
    yhguiden.se/utbildning/campus-molndal/moln-och-virtualiseringsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-sekreterare
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/musik-eventarrangor
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare