Ida
    Jag har valt ut tre linjer som jag kan tänka mig att gå på, Ekonomi inr juridik, Humanistiska inr språk, Samhälle inr beteende. Alla tre känns väldigt lockande och jag har försökt tänka ut både för och nackdelar. Vilken linje ska jag välja? Kan man gå Sam inr beteende eller Humanistiska även om man vill bli jurist. Kan jag utbilda mig till beteendevetare eller socionom om jag går Ekonomi inr juridik?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, bra att du ändå har sorterat ut ett par program som intresserar dig av alla program! Jag vet inte om det gör det lättare när jag säger att du kan söka alla de högskoleutbildningar du nämner utifrån alla programmen.

    Nästa steg blir mässor och Öppna hus där du kan pratar med lärare och elever om programmen. Kanske kan du gå en provdag på de skolor som intresserar dig så du får se programmen, vardagen på skolorna på lite närmare håll. Läs även in dig på vilka kurser man läser på de olika programmen. Läs mer här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program

    /Lena, Syv