Nathalie
    Hej jag e så förvirrad! Kan inte stå för ett val, har tänkt på många program o många yrken till framtiden men jag e skoltrött och har inte lusten för mycket plugg.. Vart borde jag gå? Snälla säg inte se vad din magkänsla säger o hjärtat o sånt för har tappat alla känslor nu, vad ska jag göra? Jag e ingen sån som älskar att plugga och gillar inte alla NO ämnen, och inte heller alla SO ämnen men vill bli något ändå? Snälla hjälp :(

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jobbigt läge du har hamnat i! Ska försöka och inte dra mitt hjärta och magkänsle- tal, haha. Stressen får man dock tunnelseende av och då har man svårt att se vad man verkligen vill.

    Kanske du ska kolla in Yrkesprogrammen mer än de högskoleförberedande programmen - yrkesprogrammen kan ge lite mer variation i skolvardagen - annorlunda kurser jämfört med grundskolan och praktik som gör att man kommer ifrån skolan lite. Det kan vara något att se fram emot och ge motivation i studierna.

    Boka tid med din Syv på skolan så ni kan gå igenom dina alternativ, hur du vill plugga dessa tre år och snacka igenom vad som skulle kunna passa just dig. Det kan man verkligen behöva hjälp med! /Lena, Syv