Ayaat
    Jag har fått höra att jag ska välja efter t.ex dom tre ämnena som jag gillar mest men problemet är att jag inte har något ämne som jag gillar speciellt mycket, jag har inget ämne som jag tänker att ja de vill jag göra i tre år, det finns inget ämne som jag är speciellt bra på jag är en medel elev. Som jag sa förut så cirkulerar mina tankar kring läkare, advokat eller lärare eftersom att de alla verkar kul. Jag har liksom ingen aning. Det är så svårt snälla hjälp mig välja:(

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tolkar det som att du inte känner till programmen så bra kanske? Börja med att läsa igenom de program som finns - dom är ca arton stycken, 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program. Läs igenom vilka kurser man läser och och vad programmen leder till och fundera över ditt intresse. Ställ dig frågan hur just dina tre år på gymnasiet ska se ut. Du kan läsa om alla program här på Gymnasieguiden och även se små filmer - läsa reportage och göra tester som kanske kan hjälpa dig i processen http://www.gymnasieguiden.se/informeras

    När du gjort det så kan du nog rensa bort en del program och ta dig tid att under omvalsperioden som ofta ligger i april fundera över skolor, gå på Öppna hus och gymnasiemässor, prata med elever och lärare om de program som du är intresserad av.

    Jag tycker absolut att du bör boka tid med din Syv på skolan för att prata igenom ditt val - detta kan ta tid och man behöver ibland mycket hjälp i processen.

    /Lena, Syv