Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marina,
      "IP" är något nytt inom finanssektorn, dvs det är en bransch där IP* tidigare inte givits någon egentlig/större betydelse.
    Idag vet de flesta att IP kan vara den viktigaste tillgången i en verksamhet, dvs att det är i IPn som det egentliga värdet ligger i.

    Det gäller även människor i finanssektorn. Med andra ord förstår man idag i finanssektorn att även genomlysa IPn i samband med värdering av ett företag. Dock, nyttjar fortfarande idag de flesta finansinstitutioner externa resurser i detta syfte.
    Jag är övertygad om att det finns behov av och intresse för att inom finanssektorn (bank, rikskapitalbolag, mm) ha en egen intern resurs som kan bistå med att verifiera att en IP genomlysning är vederhäftig/korrekt, eftersom IPn ofta idag utgör det största värdet i ett företag.

    En utbildad IP paralegal >> kan hjälpa med att själv göra vissa undersökningar, t.ex. kolla att visst patent/visst varumärke verkligen är i kraft, kolla att visst patent/varumärke verkligen innehas av påstådd ägare, etc, etc. Erfarenheten visar nämligen att det inte sällan görs dyrbara misstag i detta avseende på grund av att man inom finanssektorn inte har något kunnande gällande detta. Alltså, en IP paralegal skulle kunna fylla en mycket viktig funktion i att agera en slags kvalitetskontrollant avseende IP i samband med värderingar. Värderingar som ligger till grund för lån, köpeskilling, mm.

    Antagligen måste den IP paralegal som vill ha jobb inom finanssektorn sälja in sig själv och då troligen på en hög nivå i management, där förståelsen för behovet kan finnas.

    ________
    *
    Förkortning "IP" står för Intellectual Property, som är ett engelskt uttryck som betyder "intellektuell egendom", vilket syftar till immateriella rättigheter. Den intellektuella egendomen kan omfatta ex. domännamn, patent, designskydd, varumärkesskydd, upphovsrättsskydd och dylikt.

    Mvh
    Peter