Isabelle

    Hejsan 18 år & tjej! Det är så att jag gick ut med F i matte i årskurs 9 och kom in på gymnasiet som impro, jag har en extrem problematik med inlärning då jag har adhd. och därför klarade jag inte heller matten på gymnasiet. Jag fick gå på en extra skola för att göra enskild matte då min skola inte har resurser för dom funktionsnedsättning, mina poäng var bättre på min gymnasieskola än på den här extra skolan. Så nu iår innan det blev sommarlov blev jag utskriven från min linje och gymnasieskola. Jag har också anmält detta till Diskrimineringsombudsmannen. Kan man bara göra så? Eller har skolan gjort bort sig/fel, tacksam för svar ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,

    om du tycker din skola gjorde fel kan du anmäla det även till Skolinspektionen>>.

    Jag vill råda dig ringa till Skolverkets Upplyssningstjänst, berätta vad som hände och fråga om de tycker din skola gjorde fel. Tel.nr är 08-527 332 00 och tel.tid 9.30-11.30 och 13.00-15.00 på vardagar.

    Det låter rätt märkligt, om det gick så som du beskriver: att du kämpar med matten men uppnådde inte godkänt betyg och blev utskriven för det! Det har vi inte varit med om förut.

    Gymnasieskola kan skriva ut en elev om eleven uteblir från skolan i en månad utan att det finns någon rimlig förklaring till varför... men annanrs så har elever rätt att "slutföra påbörjad utbildning", som det heter.

    Önskar dig Lycka till! Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går!

    Du får gärna visa mitt svar till alla intresserade, om du tror det kan hjälpa dig på ngt. sätt.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så jättemycket verkligen, ditt svar har gjort så jag har ringt och anmält till skolinspektionen och att jag kommit i kontakt med Lena som är verksamhets chef för alla Plusgymnasiet i hela Sverige, kommer visa ditt svar till flera, du gav mig riktigt bra information om hur Jsg kan komma vidare tusen tack
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) Du får gärna rekommendera vår sida till dina bekanta! Lycka till! vi hoppas det löser dig för din del. Vi håller tummarna hårt!