Felix
    Hej, är det möjligt för mig att nu efter gymnasiet läsa Språk 3 + 4 som jag tidigare inte alls läst och få betyg i dom + meritpoäng som räknas med i mitt snittbetyg? Hur påverkas mitt snittbetyg av att jag "lägger till" 2 kurser? Kan jag tex läsa flera "nya" kurser som jag tidigare aldrig läst och på så sätt höja mitt snittbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Filip!

    För dig som får Examensbevis från gymnasiet, gäller det som står här>>

    En utförlig förklaring på hur Meritvärde räknas ut och i vilka urvalsgrupper man prövas när man söker till högskola/universitet finns här>>

    Kort svar på din fråga: du kan inte höja ditt meritvärde om du läser nya kurser för de kommer inte räknas in (med undantag: om de kurser krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia Syv

    • : Hej i mitt fall så ger ju de kurserna meritpoäng alltså funkar det? Man får ju 0.5 meritpoäng för moderna språk 3 och 1.0 meritpoäng för moderna språk 4. Alltså funkar det att jag läser t.ex Tyska 3 & Tyska 4 så får jag 1.5 meritpoäng?
    • Julia : Ja, men totalt får man ha högst (maximalt) 2.5 i merit. Om du redan genom andra kurser som ingår i ditt Examensbevis, har 2,5 i merit - kan du i så fall inte få mer. Annars så har du rätt: för godkänt betyg i Moderna språk 3 och 4 får du meritpoäng och betyg i de kurser kommer också räknas in i ditt Jämförelsetal (du vinner, alltså, på att ha högre betyg i de kurserna).
    • : Tack så mycket, under gymnasiet så fick jag endast ihop 1 meritpoäng så det är alltså väldigt bra om jag lyckas läsa tyska 3 + tyska 4 på komvux så att jag får dessa meritpoäng då. Jag undrar också är det enklast och höja sitt medelbetyg genom att göre en prövning på ett nuvarande betyg och höja det eller läsa nya kurser och få ett högt betyg i dom?