Malin
    Hej, det är så jag satte fel betyg ett ämne från höstterminen och eleven klagar på ett högre. Jag har gått igenom hans prov och inlämnings uppgifter med andra lärare och det visade sig att eleven förtjänar högre betyg. Får man ändra betyg? Jag är ny som lärare och behöver lite hjälp.

    Tack på förhand!
    • : Det borde gå att ändra betyg i efterhand. Rektor på skolan kan säkert fatta beslut om det. Prata med din rektor är mitt råd.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    vi har nu sökt upp en sakkunnig som svarade så här: ändringar av satta betyg regleras i 3 kapitlet §19 -  § 20 i Skollagen.

    Utifrån den situationen som du beskriver, så borde du själv som lärare kunna ändra betyget i efterhand, pga att det bl a inte är en Sänkning, utan Högning av betyget. Rektor ändrar det redan satta betyget  om läraren inte längre är anställd; eller om betyget bestäms av flera personer som inte kan komma överens sinsemellan.
    I det fallet som du beskriver, så borde det vara så att du själv kan ändra.

    Å andra sidan, så tycker ju jag också så här: terminsbetyget /höstterminen/ på grundskolan spelar egentligen inte så stor roll. Det är med Slutbetyget som eleven söker till gymnasiet. Det är Kunskaper som eleven har + det betyget som kommer att stå i Slutbetyget från grundskolan, som spelar roll. Kanske kan man boka ett möte med eleven och föräldrarna och förklara detta utan att behöva ändra i det redan satta betyget. Sedan har man "i åtanke" att betyget på höstterminen var egentligen högre, när man sätter betyget på våren.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Malin Hej, tack för svaren. Jag menade i en gymnasieskola. Skulle samma gälla? Alltså får jag höja?
    • Anna : Är det Kursbetyg eller terminsbetyg, dvs är det ett betyg som ska "gå in" i elevens Examensbevis?
    • Anna : Om det är betyg på hela kursen, som ska gå in i elevens Examensbevis - då är det givetvis mycket viktigt att betyget blir rätt. Om det är "delkursbetyget" då kan man sätta rätt betyg på hela kursen; det blir enklare så.
    • : Det är en kursberyg som är redan satt i höstterminen.
    • : Är det möjligt och ändra när betyg ska sättas i slutet av maj?
    • Anna : Du kan också ringa till Upplyssningstjänsten på Skolverket, tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13.00-15.00 och prata med dem, be om råd. Du kan då ta upp just den situationen - rätt skolform, rätt ämne och alla omständigheter kring det som hände. Utifrån din fråga har jag trott att det gäller grundskola, för att det är på grundskolan som höstterminsbetygen sätts. På gymnasiet är det Kursbetyg (betyg på hela kurser) som sätts. Ofta sätts dem i slutet av maj. Det kanske är ngt. speciellt med just det ämnet eller den skola som du jobbar på. Så du får välja - gå prata med rektor eller ring Upplyssningstjänsten på Skolverket först. :)
    Läs alla kommentarer