Esin
    Hej!
    Jag har precis avslutat första ring i gymnasiet och fått ett betyg i digitalt skapande. Jag tycker själv att jag förtjänar snäppet högre, då kriterierna ej är påfrestande och jag vet att jag har uppfyllt allt. Grejen är att jag är för blyg och vågade inte diskutera om betyget med läraren då han själv verkar vara nöjd med mitt betyg :///
    Min fråga är: har jag chansen att diskutera betyget med honom i början av ring 2 och eventuellt få högre, eller kan han inte ändra efter att ha skickat in det?
    Jag kommer inte vara alltför nedstämd om det visar sig att jag inte kan höja mig, men alla betyg räknas, speciellt eftersom jag inte är så bra på allt annat.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Esin, jag tror du fick nu betyg i Digitalt skapande 1; inom det ämnet finns de ännu en kurs- digitalt skapande 2, se www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/subject.htm?lang=sv&subjectCode=dig&tos=gy - info om det ämnet på Skolverkets hemsida.

    Om du nästa år läser kurs 2 är det ingen regel som förhindrar att du får högre betyg i kurs 2 än du fick i kurs 1. Däremot kommer båda betygen räknas in i ditt jämförelsetal.

    Det finns tyvärr inga system eller regler som tillåter att genom en resonemang med läraren efter det att betyget är "satt" att höja det. Om du fick F hade du rätt till en prövning och/eller att läsa samma kurs en gång till.

    Jag förstår att du inte är nöjd och tycker att du förtjänar ett högre betyg. Vet dock inte vad som du just nu kan höra åt saken... Efter gymnasiet kan Du göra prövning och får du högre betyg, kommer det högre betyget räknas in men med det högre meritvärde prövad du i BII, kompletteringsgruppen och samtidigt med det lägre meritvärde _i BI, direktgruppen .

    vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare