Torbjörn16

    Jag tänkte studera en kurs på distans via hermods. Jag är inte säker på hur antagningen fungerar så jag vill söka flera kurser så att jag verkligen blir antagen till en. Men om jag söker flera kurser betyder det att jag måste klara av alla eller bara den jag prioriterar först?

    • Milla : Du skriver "på distans via hermods" - men är det via KOMVUX eller köper du kurserna (betalar för undervisning själv)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag har svårt att svara på din fråga för att jag måste gissa vilken "kurs" du menar. Hermods är utbildningsanordnare som erbjuder många olika kurser och utbildningar och bland annat inom yrkeshögskola, säljer utbildningar till komvux och till privatpersoner.
    Om du vill gå en gymnasiekurs och inte vill betala för undervisning, utan vill få gratisundervisning och betyg i slutet av kursen, då söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Komvux kan i sin tur köpa kursen hos Hermods eller hos en annan utbildningsanordnare eller erbjuda undervisning "i egen regi". "Distans" är utbildningsform och kan erbjudas av olika anordnare; komvux i din kommun kan köpa distanskurser även av andra skolor än just Hermods. Kan hända att komvux i din kommun köper distanskurser hos endast Hermods (i alla fall just nu) men det kan ändras när som. Så, du söker en viss kurs och önskar läsa den på distans. Var och hur komvux anordnar undervisning är upp till komvux. Finns det valmöjlighet (t.ex om du ser att komvux i din kommun köper kurser på distans hos olika utbildningsanordnare kan du önska läsa hos Hermods, men du kan ändå få plats på en annan skola; det är komvux som placerar dig på en viss skola).
    Om du däremot köper din kurs hos Hermods distans, betalar själv, då kommer du få plats på kursen men OBS! du får inte betyg i kursen, endast undervisning. För betyget måste du hitta var du kan göra prövning.
    Är det en viss specifik kurs du vill läsa eller "bara en kurs"/vilken som helst? Att vilja läsa "vilken som helst kurs" kanske låter märkligt men i vissa fall behöver man få upp antal betygssatta poäng t.ex för att uppfylla kraven för examensbevis eller att man vill komma igång med studierna efter ett längre uppehåll... Så, det är inte orimligt att man i vissa fall kan tänka sig vilja läsa "vad för ngt som helst"...
    Allmänt gäller: det är frivilligt, i Sverige, att studera när man är över 18 år gammal och därför kan man alltid tacka Nej till erbjuden studieplats och man kan också hoppa av även om man påbörjade sina studier.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Torbjörn16 : Hej, jag gör ansökan till vuxenutbildning och tänker läsa naturkunskap 1a1, men jag är inte säker om jag blir antagen. Utbildningen är distans genom hermods.
    • Milla : Har du sedan innan något betyg i den kursen? Och i så fall är det F eller godkänt betyg?
    • Torbjörn16 : Nej, jag har inte studerat kursen innan.
    • Milla : Om du inte blir antagen till nk1a1, vill du i så fall läsa någon annan kurs? eller menar du att du vill läsa just den kursen men kan då tänka dig andra skolor och andra utbildningsformer, t.ex kvällstid, flex- eller dagtid?
    • Torbjörn16 : Ja, om jag inte blir antagen till den så vill jag läsa en annan kurs kanske filosofi 2 eller psykologi 2, men när jag ska göra ansökan står det 150 poäng totalt om jag väljer alla. Jag vill inte läsa alla bara en.
    • Milla : Sök alla kurser som du vill läsa men prioritera så att du som ditt första, högstprioriterat alternativ, lägger den kursen som du helst vill läsa och sedan i andra hand och i tredje hand kurser som du kan tänka dig välja läsa... När du får antagnignsbesked, ser du om du får plats på alla kurser eller endast på några eller endast på en kurs. Du kan sedan tacka Nej till de studieplatser som du inte vill ha. Det kallas att "lämpa återbud" och det finns inga negativa följder av att ha lämnat återbud. Det är sämre att börja läsa även om man vet att man inte vill läsa, då blir det sedan Avhopp och det kan utgöra hinder om man senare vill få plats på komvux, men att lämna Återbud innan kursen börjar är helt OK.
    • Milla : Vad gäller nk1a1... om du inte sedan innan har betyg (även F är ett betyg) i någon kurs i ämnet naturkunskap eller betygen i fysik, kemi och biologi på gymnasienivå, då kan du inte få ut examensbevis från komvux. Jag vet inte om du har examensbevis från gymnasiet eller om du vill/behöver läsa mot examensbevis från komvux. Om du vill få ut examensbevis, så finns det ett antal obligatoriska kurser (bra att veta det, så att du gör rätt studieplanering).
    • Torbjörn16 : Tack för all info, jag har redan examensbevis från gymnasiet (natur) och behöver dessa 50 poäng för att få studiemedel i universitetet. En sista fråga, kommer dessa 50 poäng från nk1a1 gällas även om jag läst naturprogrammet men inte kursen?
    • Milla :

      Komvux kommer inte anta dig till nk1a1 (endast om de gör ett administrativ misstag kan de göra det). Genom att du läst fysik, kemi och biologi på gymnasiet, så har du redan de kunskaperna som kursen nk1a1 avser att ge och därför bör komvux svara PLATSBRIST på din ansökan. Jag blir i alla fall väldigt förvånad om du får plats på kursen. Det är dock inte förbjudet att göra ansökan till vilka kurser eller utbildningar som helst. Var beredd att du inte får plats på nk1a1, dock, och inte i ngn annan kurs inom naturkunskap. Sök också kurser som du tidigare inte har läst. Komvux får inte anta till kurser i vilka sökande redan har kunskaper som kursen avser att ge och du har de kunskaperna vad gäller naturkunskapskurserna. Så, det går emot reglerna att ge dig plats på kursen nk1a1, nk1a2 eller nk2.

    Läs alla kommentarer