Zoe

    Hej! Jag är en Naturkunskap elev, som gick ut med 4 underkända ämnen alltså fick jag bara studiebevis, jag pluggade i komvux och klarade 2 av de 4 ämnen, när jag kontaktade kommunen om gymnasieexamen så svara de med att jag kan som max ha 150p underkänt för att få en gymnasieexam utskriven. De 2 ämnen jag har kvar är matematik 5 och fysik 2. Jag tycker att de är väldigt svåra i komvux och därför pluggade jag ett annat ämne som jag lyckades att klara utmärkt. Kan jag ansöka nu för gymnasie exam då jag har pluggat ett annat ämne eller måste jag klara någon av de ovanstående kurserna för mitt gymnasie exam.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zoe!
    matte 5 och fysik 2 är inte obligatoriska kurser på komvux. Du kan ansöka om att få ut examensbevis, jag kan dock inte garantera att du får ut det; men i så fall bör komvux svara vad som fattas för att du ska kunna få ut examensbevis.
    ... det ställs ett stort antal olika krav för att kunna få ut examensbevis och Alla de bör vara uppfyllda.