Waleid

    Hej! Har en kort fråga. Tänker söka till tandläkarprogrammet nästa år och har inte så bra betyg i engelska 7. Jag har läst nästan hela min gymnasieutbildning på komvux och har inte ansökt om att ta ut gymnasieexamen än till jag bli klar med alla mina kompletteringar. Jag undrar om jag skulle kunna ansöka med engelska 7 och få en meritpoäng utan att själva betyget räknas med i jämförelsetalet med tanken på nya reglerna som kommer att gälla i slutet av 2022 angående kursområden och meritpoäng ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Waleid,
    jag tror du syftar på info på uhr.se/syv/material--verktyg/nyheter-for-vagledare/Ingen-kompensation-omradesbehorigheter-tas-bort- den ändringen berör sökande till högskoleutbildningar som påbörjade sina gymnasiestudier året 2010 och tidigare och läste till ett SLUTBETYG, ej till examensbevis. Om du har minst ett betyg satt i betygsskala IG-MVG, som gällde innan reformen Gy2011/Vux12 - kan du prata med studievägledare på komvux om att läsa mot ett Slutbetyg i ställer för examensbevis. Du måste alltså kunna ta in minst ett betyg in i slutbetyget i en "gammal gymnasiekurs" (möjlighet att få betyg i det gamla systemet upphörde helt sista juni 2016).
    Om du är 23 år gammal så har jag väldigt svårt att tro att du har fått betygen i det gamla systemet, betygsskala IG-MVG (jämför: "dagens" skala går i F-A), och med det kan du inte får ut slutbetyg, utan du går i så fall enligt de nugällande reglerna och läser mot Examensbevis. För de med examensbevis från gymnasiet eller från komvux räknas betygen i kurserna som ger meritpoäng in i jämförelsetalet. Du får fråga SYV på komvux. Jag är säker på att du får samma svar där. Du kan även fråga Antagning.se, t.ex ring 0771-550720 (tel.tid vardagar kl.9-16). Därför är det fördelaktigt för dig att försöka få så högt betyg i eng7 du kan få och ta in eng7 inom 2400poäng i komvux-examensbevis; du kan med det utesluta någon annan 100p.kurs där du har lägre betyg än A. Av de valbara kurser i examensbeviset råder jag dig ta in inom 2400poäng alla kurser som ger dig meritpoäng + alla kurser som du behöver för särskild behörighet till just "din" högskole-&universitetsutbildning. Detta för att betygen i de kurserna kommer ändå räknas in. (Undantag: om du har A-betygen i alla valbara kurser som du vill ta in i ditt examensbevis, och du samtidigt har lägre än A betygen i kurserna som ger dig särskild behörighet och meritpoäng, då är det fördelaktigt att ha de "extra-kurserna" utanför examensbeviset - detta för att A-betygen väger lite "uppåt" och det är bra att ha så många A-betyg som möjligt som ska räknas in i ditt jämförelsetal).

    Studie- och yrkesvägledare