Mona
    Hej!

    Jag går på mitt sista år på gymnasiet och jag tänkte göra HP-provet på våren.
    Den 15 april är det sista anmälningsdagen. Vad menas med det?
    Och den 18 juni är det sista kompletteringsdagen. Om jag har förstått rätt ska detta vara dagen då betygen skickas in.

    Men jag vill ansöka med mitt HP resultat, t.ex. om jag får 1.6 + så vill jag ansöka till läkarprogrammet. Resultatet jag får på vårterminens HP kommer att avgöra vad jag ska ansöka till. Så vad gör man den 15 april? Är det då jag ansöker till utbildningar? Och den 18 juni då? Skickas mina betyg in? Kommer jag inte att kunna utifrån mitt HP resultat och betyg ansöka en utbildning?

    Om jag inte få högt på HP kan jag ju inte ansöka till läkarprogrammet redan den 15 april som t.ex mitt förstahandsval eftersom jag ändå vet att jag inte kommer in.

    Jag hoppas att det inte blev alltför rörigt med mina frågor!

    Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mona,
    ansökningsperiod till höstens start på högskoleutbildningar i Sverige ligger från mitten på mars till mitten på april och det är viktigt att göra ansökan i tid. Det finns möjlighet att söka 12 olika alternativ. Så du kan t.ex söka till läkarprogrammet i första hand och sedan upp till ännu 11 andra alternativ.
    Det är mycket riktigt så att resultat från högskoleprovet inte kommer bli dig tillhanda innan anmälningsperioden är slut, men du kan själv uppskatta ditt kommande HP-resultat, i alla fall på ett ungefär. Det är många som befinner sig i samma situation - datumet då man skriver HP är samma för alla och anmälningsdatumen likaså.
    Sista dag att komplettera med betyg (18 juni 2020) betyder att du det datumet måste se till att alla betyg finns synliga på din inloggning på www.antagning.se och om det t.ex ej Examensbevis syns, bör du ladda upp det själv. Många gymnasieskolor är anslutna till BEDA, betygsdatabasen, men inte alla. Sedan kan tekniska fel uppstå - och det är ditt ansvar att Antagning.se kan se dina betyg. Förhoppningsvis kommer ditt examensbevis in automatiskt och mycket tidigare än 18 juni, men se bara till att den 18 juni finns det synligt på "mina sidor"/din inloggning på Antagning.se (och ladda upp det annars manuellt - du kommer få original i handen när du tar studenten).
    Lycka till med din ansökan till högskolestudier, med Högskoleprovet och med allt annat!

    Hälsningar
    D: