Marcus
    Kan jag ansöka till Kattegatgymnasiet el energi programmet med 176 Metro poäng!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    du skriver att du vill söka till Kattegattgymnasiet, El&energiprogrammet.
    Är det den skola du menar? Se kontaktuppgifter nedan:
    Skepparegatan 36
    301 10 Halmstad
    Tel: 035-13 76 26
    www.halmstad.se

    [email protected]

    Jag vet inte vad "Metro"poäng är. Förkortning Mtv som ofta används, syftar till "Meritvärde".
    Har du 176 poäng från å k 9 i grundskolan?
    Är du behörig till EE /El&energiprogrammet/? För behörighet måste du ha lägst betyg E i Matematik, Svenska & Engelska samt i minst fem andra grundskoleämnen.

    En annan fråga är om du kan söka till en gymnasieskola p g a din ålder. Jag ser att du är 19 år, men jag vet inte om du fyllde 19 nyss eller om du blir 20 år snart.

    Reglerna är att från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år, tillhör man KomVux /Vuxenutbildningen/.

    Om du fyllde 19 år i år, kan du fortfarande söka till gymnasiet.
    Se här https://gymnasieantagning.falkenberg.se/gymnasieantagning/stats.asp
    lägsta antagningspoäng till EE på Kattegattsgymnasiet var i år 172.5 poäng.

    Jag råder dig kontakta gymnasieantagningen, men de har stängt för semester och öppnar igen måndagen den 28 juli. Här är kontaktuppgifterna till det aktuella Antagningskansliet:
    Gymnasieantagning Halland
    Postadress:
    Nyhems plan 2
    311 35 Falkenberg
    Tel: 0346-88 68 97, 88 52 08
    [email protected]

    Du kan skriva epost till Antagningskansliet /se adress ovan/ men du kommer inte få svar under denna veckan, utan tidigast måndag nästa vecka.

    Om du fyller 20 år i år, bör du i stället vända dig till KomVux /Vuxenutbildningen/ i din "hemkommun" = folkbokföringskommun.

    Du får hemskt gärna återkomma. Svara på de frågor som jag ställde i mitt svar nu, då kan jag ge dig ett bättre svar.
    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren & lycka till!
    SYV Ludmila