Khaleed
    Hej Fråga Syv,

    Jag tog examen i Naturvetenskaplig linje år 2008, jag saknar 200 poäng för att bli behörig till Uni/högskola. Kurserna som gör mig obehörig är bl.a. Matte D (3C) Fysik B (2) och Kemi B(2). Redan år 2010 så besökte jag Syv i min hemort och berättade att jag gärna hade velat byta ut 1-2 kurser utav dessa och ersätta dom med något annat eller lägga till 1-2 kurser för att bli behörig, svaret var att det inte var möjligt.

    Nu så har jag läst på olika sidor/forum att det finns något som heter "tilläggskomplettering", det är lite av en gråzon på vem det kan appliceras eller tillämpas på.

    Så jag undrar om jag kan använda det i mitt fall och byta ut/ersätta någon utav dessa kurser eller lägga till för att bli behörig? och hur påverkas betygssnittet?

    Vänliga hälsningar, Khaleed
    • Mikael :

      Vad gäller just Tilläggskomplettering, så gäller följande: Tilläggskomplettering innebär att en sökande har betyg i kurser som inte finns i slutbetyget, inte är behörighetsgivande, men som höjer jämförelsetalet, om det betyget räknas in i jämförelsetal. Tilläggskomplettering är bara tillåten för sökande med betyg utfärdade före 1 januari 2010 men Betygen i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskomplettering. Se info på https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/ och just det att Betyg i Gy11/Vux12 kurser Ej kan man tilläggskomplettera med gör det omöjligt att skaffa sig nya betyg för tilläggskomplettering. Förklaringen: sedan 1 juli 2016 kan man endast få betyg i Nya, nugällande gymnasiekurser och det är just de så kallade GY11/vux12 kurser (för de tillkom genom den reformen). Betyg i gamla kurser kunde man få t o m sista juni 2016, och den möjligheten sedan har upphört helt. Så, om du inte redan har betygen i de "gamla" kurser (enklast är det att se vad betyget är för att avgöra om kursen är ny eller gammal; i de gamla är betygsskala IG-MVG och i den nya är betygsskala F-A) som du vill tiläggskomplettera med, då kan du inte göra det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gick ut gymnasiet i Sverige 2008, så borde du ha fått antingen ett SLUTBETYG eller ett Samlat betygsdokument. Du skriver att du "tog examen" vilket ej kan stämma för att det först från året 2014 som eleverna fick i slutet av år3 Examensbevis, innan dess läste man mot ett Slutbetyg. Det är väldigt stor skillnad - du har har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument (eller en annan typ av dokument, kanske - se vad som står som överskrift på det pappret som du fick när du slutade på gymnasiet).
    Är det så att du vill behörig till svenska högskoleutbildningar?
    Läs i så fall reglerna på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010 och kontakta SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Varför vi på FRåGA SYV måste hänvisa dig till SYV på komvux i fall du vill bli behörig till högskola-universitet? Jo, för att reglerna är många och komplicerade, ibland går det att få igenom ett undantag men det beviljas i så fall av rektor på komvux eller av antagningsgrupperna på lärosätena: högskola eller universitet. När vi på FRåGA SYV inte vet om du har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument och inte vet vilken särskild behörighet du behöver uppnå (grundläggande behörighet måste alla alltid ha, om de vill komma in på en svensk högskoleutbildning) - då går det inte att svara. Vi kan då endast hänvisa till info på www.antagning.se och till att ta upp frågan med SYV-en på komvux.
    Allmänt gäller: för att bli behörig till svenska högskoleutbildningar måste man alltid ha Grundläggande behörighet + att ofta även Särskild behörighet (t.ex civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen brukar kräva godkända betyg i matematik 4 (eller en gammal kurs matematik D), fysik 2 (eller i en gammal kurs fysik B) och i kemi 1 (eller en gammal kurs kemi A), men det finns också ett antal program och många kurser som endast kräver grundläggande behörighet.
    Du måste få svar på frågan om du idag har Grundläggande behörighet. Om inte - vad du kan göra för att uppnå den. Sedan blir en annan fråga: kräver just "din högskoleutbildning" även särskild behörighet och i så fall Vilken, alltså vilka kurser som du också behöver ha godkända betyg i? Och först efter det får man bekymra sig över om hur höga betyg man har... för att oavsett höga betyg, kan ej obehöriga tas in, så först och främst är det viktigt att bli behörig.
    För konkurrens kan man göra högskoleprovet.

    Tips! det finns andra former av eftergymnasial utbildning än endast högskola-universitet, t.ex yrkeshögskola. Här kan man komma in även som obehörig, pga det går att bevilja Undantag från behörighetskraven. YH tar också stor hänsyn till andra meriter än endast betygen, t.ex arbetslivserfarenhet och motivation spelar stor roll. Så kika gärna på yh-utbildningar (några exempel nedan och hela utbudet finns på www.yhguiden.se):
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    teknikhogskolan/serviceingenjor-connected-home
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management

    • : Tack för ditt svar Mikael, helt korrekt. Det är ett slutbetyg och inte ett examen. Komvux hänvisade mig till kommunens SYV och jag har kontakt med min Syv på min hemort men dessvärre så är den bristfällig, därför vände jag mig hit. Sedan tidigare så har Jag en YH examen från IHM och jag har grundläggande och särskild behörighet till att söka in till det jag vill söka in men jag saknar poängen för att söka in. För mig så hade det varit mer naturligt att ersätta exempelvis Fysik B med Företagsekonomi B eller liknande.
    • Mikael :

      Om du har grundläggande och särskild behörighet, är alltså helt och fullt behörig och vill endast höja ditt meritvärde, då råder jag dig att skriva Högskoleprovet och att undersöka frågan om du idag redan har max antal meritpoäng och om inte - så kanske du kan få fler meritpoäng. De nya kurser som går att läsa på komvux som ger meritpoäng är Engelska 7, Moderna språk från nivå 3 och högre, och högre mattekurser. Ingen kan dock få fler meritpoäng än 2,5 som är max.
      För övrigt, så kan du försöka höja betygen i de kurser som ingår i ditt slutbetyg. Störst höjning är det om du höjer betygen i större kurser och i fler steg, t.ex från IG till ett godkänt betyg, E eller helst ännu högre (högst betyg man idag kan få i en gymnasial kurs är A).
      För att undersöka om du idag har max antal meritpoäng, boka tid med SYV på komvux. Annars, så är det alltid bra att kunna mer engelska, andra språk och i matte, så det är inte fel att läsa engelska 7, högre mattekurser och också moderna språk, om komvux i din kommun så erbjuder.