Ebrar

    Hej! Jag har en diplom från mitt hemland (Turkiet). Jag är tandtekniker. Kan jag använda min diplom eller behöver jag tar utbildningar? Nu är jag lära mig svenska med SFI D Kurs. Om min diplom inte fungerar vad ska jag göra? Vilka utbildningar skulle jag lära mig? Vilka utbildningar måste jag göra om jag vill lära mig ett nytt yrke efter SFI? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ebrar,
    mitt råd är att du sänder dina betyg till Bedömning hos UHR. Information om vad du behöver skicka och vart - finns på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning Du får sedan svar från UHR om vad din bedömning motsvarar i svenska mått mätt.

    Vad gäller svenska språket så är det jättebra att du läser SFI. När du är klar med D-kursen inom SFI, förväntas du kunna svenska ungefär på den nivån som elever som ska in på högstadiet, alltså som har avslutat år 6 i grundskolan, kan. Sedan behöver du läsa ännu mycket mer svenska: hela högstadiet, åren 7-9 (eller i alla fall motsvarande, som för vuxna heter SAS Grund) och sedan 3 kurser i svenska på gymnasienivå, som heter SAS 1, 2 och 3. SAS = svenska som andraspråk.

    Frågan är om du vill även i Sverige jobba med tandvård. Du är fortfarande mycket ung och kan omskola dig inom en annan bransch, om du vill. Titta på många olika yrken och förhoppningsvis hittar du några som du vill titta ännu närmare på. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Inom Tandvård finns i Sverige bland annat följande yrken: Tandsköterska, Tandhygienist, Tandtekniker och Tandläkare.
    Utbildning till Tandsköterska ges i Sverige inom yrkeshögskola. Den är lite längre än 3 terminer, alltså cirka 1,5 år, på heltid.
    Utbildningar till Tandhygienist, Tandtekniker och Tandläkare ges i Sverige på högskolenivå (på högskolor och universitet).
    Det finns i Sverige även yrken där man tar hand om djurens tänder, t.ex hästodontolog och hästtandvårdare.

    Studie- och yrkesvägledare