Henrik
    Hej!

    Jag skriver just nu ett personligt brev för ett jobb inom offentlig sektor som jag verkligen vill ha. Eftersom jag tycker att jag är rätt person för jobbet och det är i en specifik stad så har jag skrivit ganska målande och poetiskt, en kärleksförklaring mer eller mindre.

    Det blev precis över en A4 men jag försöker korta ner det. Dock så verkar det väldigt strikt med personligt brev enligt vissa guider som säger att jag bör hålla mig kort och korrekt och att "det finns ingen plans för poetiska utsvävningar". Är jag helt fel ute?

    P.S. Jag vill inte dela mitt brev offentligt men jag skulle kunna skicka den i pm. D.S.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    jag vill råda dig att samråda med Arbetsförmedlare och Arbetsvägledare, alltså med de som jobbar på Arbetsförmedlingen. De är experter på jobbsökande. Vi på FRåGA SYV är inte experter på jobbsökande.
    Personligen tycker jag att man ska skriva så kort som möjligt (största anledningen är att de som tar emot jobbansökningar får jättemånga sådana och orkar inte läsa långa texter, så en mycket lång ansökan kan tyvärr hamna "åt sidan" och förbli oläst).
    Ett tips jag kan ge är att du delar upp text i 2 delar: första delen, mycket kort, endast det som är helt nödvändigt att uppge + andra delen som du kan kalla för Bilaga och sätta längst bak (sist) bland alla ansökningshandlingar som du skickar. I slutet av första (mycket korta) delen av texten skriver du - PS: se gärna Bilaga. Så, om de som tar emot ansökan vill läsa den långa texten, då finns den möjligheten. På så sätt riskerar du inte att hela texten förblir oläst pga tidsbrist hos de som anställer.

    • : Hej Julia, Vilken bra idé med bilaga! På så sätt så kommer det jag skrivit ändå med.
    • : P.S. Jag är inte inskriven på Arbetsförmedlingen eftersom jag studerar och inte vill binda mig till erbjudna jobb så jag vet inte om jag kan nyttja den tjänsten. D.S.
    • Julia : Om du är i slutet av dina studier, t.ex läser din sista termin då råder jag dig skriva in dig på AF. Så länge du inte får pengar från A-kassa kan ingen försöka tvinga dig ta något jobb. AF erbjuder förresten inga jobb och egentligen inte "förmedlar" några jobb heller. De inskrivna på AF söker jobben på egen hand. AF kontrollerar att de söker jobb för annars rapporterar AF till A-kassa och man kan bli avstängd från utbetalningar från a-kassa. Det finns inga nackdelar för dig att som studerande bli inskriven på AF. AF kan försöka avråda dig från att bli inskriven, pga de vill ju inte försämra sin statistik med fler inskrivna, men för dig kan det finnas klara fördelar i att bli inskriven, så jag tycker du bör insistera på att få bli inskriven: som inskriven kan du bl.a få resor till jobbintervjuer betalda av AF och att de granskar dina ansökningshandlingar och ger dig tips på förbättringar av CV och ansökningsbrevet!
    • : Tack Julia! Det var saker jag inte fått reda på. Det låter helt enkelt värt att skriva in sig på AF och att (förhoppningsvis temporärt) bidra till en sanningsenlig statistik :)
    Läs alla kommentarer