Emelie
    Hej! Jag studerar just nu till undersköterska på distans då jag tidigare arbetat inom vården både med äldre och barn. Jag har under utbildningens tid insett att jag vill gå tillbaka och arbeta som elevassistent, jag valde därför inriktningen funktionshinder och läser bland annat kurser så som Specialpedagogik och Socialpedagogik. Jag undrar då om min utbildning gör att jag kan arbeta som elevassistent och få en tillsvidare anställning? Eller krävs det en annan utbildning för att bli fastanställd som elevassistent? Jag behöver verkligen hjälp då detta är min dröm och känner att utbildningen kanske är bortslösad tid?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,

    du kan söka jobb som elevassistent men självaste yrket - Elevassistent>> - förutsätter näsan alltid "visstidsanställningar", och ofta är det också deltid samtidigt som det är "visstid", ex. vad man oftast ser i platsannonser är:

    Liselotte

    Anledning till varför elevassistenter anställs på "viss tid" är att de "följer" en viss elev... och om eleven slutar gå i skola, t.ex att hen tar examen; flyttar till en annan kommun eller av någon annan anledning inte vill eller kan gå i skola - då försvinner elevassistentens arbetsuppgifter (i alla fall vad det gäller den eleven).

    Visserligen finns det nästan alltid behovet av att stödja någon elev, men det är inte alltid det finns pengar att anställa en elevassistent. Kommuner och enskilda skolor vill inte "ta på sig" en börda att månad efter månad betala ut löner för elevassistenter som kanske - just för tillfälle - inte behövs. Ex. går inte elever i skolan under sommaren och under jullovet... då anser man att "elevassistent" inte behövs och därför erbjuder man anställning från dagen terminen börjar tills dagen terminen slutar. Och sedan får man se om det finns behov och råd att anställa till nästa termin.

    Så, det är jättesvårt och kanske omöjligt att få "fastjobb" - tillsvidare med månadslön - som elevassistent>>. Och det beror inte på vilken utbildning du har eller kommer att ha, utan på de villkor som finns för detta yrke, generellt sett. :(

    Kika gärna på Platannonserna för Elevassistenter>>www.arbetsformedlingen.se och du kommer att se följande anställningsvillkor för Elevassistenter:

    dvs just i detta fallet är det heltid men då endast under fyra månader.

    Du kan kanske få heltidsanställning under ett läsår, om du har tur. Men sedan blir du troligtvis tvungen att söka ett nytt uppdrag som elevassistent.
    Om det är viktigt för dig att få "fastanställning", heltid tillsvidare, då är kanske just yrket Elevassistent - inte rätt för dig. Du kan kanske söka jobb som barnskötare på dagis - trots att du inte läser till just Barnskötare, men det är inte omöjligt att få anställning med din utbildning. Dock är det också så att kommuner anställer i första hand Förskollärare. Som barnskötare får man ofta endast behovsanställningar eller vikariat men det kan ev gå att även få fastanställning, t.ex på en privat dagis; eller om kommunen kan göra undantag; eller om just "din kommun" inte har infört en "regel" om att endast fastanställa Förskollärare.