Frida
    Hej! Jag går just nu andra året på gymnasiet i Stockholm. Jag vill jättegärna plugga utomlands och undrar om det går att gå sista året på gymnasiet utomlands (Barcelona) på en internationell skola? Alltså inte på svenska skolan utomlands. Tacksam för svar,
    // Frida

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Läs info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa

    Vilken internationell skola vill du gå på i Barcelona? Har du redan tagit kontakt med den skolan? Om inte, gör det och fråga vad de kräver att du har för tidigare betyg och vad det kostar.

    Om vilken ekonomisk hjälp du kan få under studierna utomlands, kan du läsa på http://www.csn.se/utomlands/studiehjalp-eu-ees-schweiz

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag vet ej på vilket program du läser nu men jag antar att du vill få ut gymnasieexamen.

    Om du inte vill läsa på en SVENSK gymnasieskola utomlands, då har jag ett annat förslag: IB skola.

    Om den 2 åriga IB utbildningen kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej Frida!
    IB är en internationell gymnasial utbildning som finns i många olika länder. Det är samma utbildning som man kan läsa i Sverige och utomlands. Att ha gått en sådan utbildning ökar "fri rörlighet" - då man kan senare söka eftergymnasiala utbildningar i många olika länder utan att behöva komplettera eller översätta betyg.

    Eftersom det är SAMMA innehåll i utbildningen i alla de olika länderna, så är den gångbar i de flesta världens länder.

    På länken som jag skickade i mitt svar (ovan) lite längre ner på sidan finns det info på engelska och längst ner länk till IB organisationens egna hemsida.
    I Barcelona hittade jag en IB skola med undervisningsspråk engelska http://www.a-s-b.com och en annan skola - men undervisningsspråk spanska http://www.ibo.org/en/school/049653/

    Du kanske undrar vad är meningen att gå IB utomlands när man kan göra det i Sverige?
    Mitt svar på det är att det är ganska stor skillnad: utanför skolan kommer du i Barcelona vara omgiven av spanska språket och kommer att leva i en annan klimat och kultur.

    Om du berättar mer om din situation, kanske vi kan ge dig ett bättre svar. Det är skillnad om hela familjen flyttar - t.ex. pga dina föräldrar fick jobb i Barcelona eller om du vill flytta ensam. Även om du vill flytta ensam: har du släkt eller vänner som du kan bo hos? Kan du spanska så pass bra att du kan ha undervisningsspråk "spanska"? Hur mycket kan du (dina föräldrar) betala i terminsavgifter? - alla de är viktiga frågor som man måste veta svar på för att kunna ge dig relevant info.

    Hälsningar Mikael SYV

    • : Hej! Jag förstår inte riktigt hur du menar med IB skola? På vilket sätt kan det hjälpa mig? Är inte det en linje man kan gå här i Sverige?
    • Mikael : Jag ska förklara om IB skola i mitt utökade svar, som kommer inom kort och finns ovanför din kommentar.
    • : Hej och tack så jättemycket för ditt svar!!
    • : ...... pratar inte spanska bra så det är undervisningsspråk på engelska som i så fall skulle vara aktuellt. Något jag undrar är om jag väljer att gå på en IB-skola i Barcelona under året som jag egentligen skulle gå i trean i Sverige, räknas det då som en avslutad gymnasieutbildning eller kommer den inte vara "komplett" om du förstår? Angående betalning osv så vet jag inte riktigt hur mycket mina föräldrar är villiga att betala, kan CSN hjälpa till med denna typ av studier?
    • Mikael : Ta kontakt med skolan i Barcelona där du vill läsa: fråga vad det är för antagningsvillkor, vad du bör ha för förkunskaper. Fråga också om de vet om du kan söka några stipendier. Ang. vad CSN kan hjälpa till med är det bäst att ta med CSN direkt - för att det inte uppstår missförstånd av något slag. Läs på www.csn.se om Studiestöd vid studier utomlands och ring till CSN om du har frågor. Ang.fullständig gymnasieutbildning: om du vill få Examensbevis från svensk nationell gymnasieprogram, bör du få betyg i svenska kurser och det är i så fall SVENSK skola utomlands som du bör läsa på. Om du vill få examen från IB skola (i Sverige eller utomlands - det är i stort sett samma utbildning överallt) - då är det ett 2årigt program. Troligtvis måste du läsa 2 år men du kan fråga på skolan om du har bra förkunskaper om de kan ta in dig till andra året av IB-programmet.
    Läs alla kommentarer