Arian
    Jag läser beteendevetenskap på Pauli med uniformsinriktning. Vi läser mer juridik än andra beteendevetenskapare. Jag undrar om jag kan bli en advokat om jag läser den här linjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Arian,
    för att bli advokat läser man först grundutbildning till Jurist - se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/jurist-284 det finns Juristprogrammet på flera högskolor/universitet i Sverige.
    Behörighet till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Historia 1b.
    Grundläggande behörighet = gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program.
    Om krav för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Det brukar krävas höga betyg för att komma in på Juristprogrammet för att det är väldigt populärt och många söker. För att öka dina chanser av att komma in, kan du läsa kurser för Meritpoäng - se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    De juridiska kurser på gymnasiet krävs inte för behörighet till Juristprogrammet. Det är givetvis bra att läsa dem för allmän bildning och om dina intressen ligger där så lär du dig ngt. inom ett område som du är intresserad av, vilket är jättebra. Sedan kan det bli lättare att läsa på Jurstprogrammet när du väl kom in, om du redan har vissa förkunskaper, men rent formellt så spelar det inte någon roll vilket program du läste på gymnasiet så länge du får grundläggande behörighet + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Man får inga extra poäng eller förmåner vid antagning om man läste just Juridiska kurser när man söker till Juristprogrammet. Däremot högt resultat på högskoleprovet kan ge plats. Godkända betyg i Engelska 7, högre kurser i Matematik /2, 3 och 4 - i detta fallet/ eller Moderna språk 3 och 4 - som ger Meritpoäng, kan höja Meritvärde så pass att man kan komma in på Juristprogrammet.

    Så svar på din fråga är JA. Du blir behörig att söka till Juristprogrammet men om du kommer in eller ej beror på dina betyg eller om du får tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet. Det är frivilligt att göra Högskoleprovet, men det skulle jag rekommendera - eftersom det ger dig en extra chans att komma in på en attraktiv högskoleutbildning.
    Önskar dig lycka till med dina studier!
    Återkom gärna om du har andra frågor.
    Mvh
    ANNA SYV