Danne
    Hej! Jag blev antagen till ett universitet och program som jag ville, men bestämde mig för att ta året ledigt och därmed ströks jag. Vill söka samma sak nästa år. Jag kom in tack vare betyg (blex) och inte komvux eller hp. Är det nästan garanterat att jag kommer in nästa år också? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel,
    det är två olika saker:
    1. om du tackade NEJ till utbildningsplatsen
    eller
    2. om du begärde ANSTÅND.

    Om vad som gäller ang. Anstånd, läs här http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/anstandattskjutauppstudierna.5.27d86368130216405a680003916.html

    I fall du tackade NEJ till din plats, bör du söka på nytt och vi får hoppas att du kommer in nästa gång.
    I vilken/vilka urvalsgrupper du sökte - spelar inte nu någon roll. Om du sa "nej" till din plats, så är det som om du inte har sökt innan.

    Vilka Antagningspoäng blir vid nästa utbildningsstart, vet man inte på förhand. Ibland är poängen lägre i den gruppen, som kompletterade sina betyg på KomVux.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. I annat fall ber jag dig att återkomma.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare