Oscar
    Som rubriken lider, kan jag bli antagen och acceptera min plats till en utbildning samtidigt som jag står kvar i kön till ett högre prioriterat alternativ? Jag har blivit antagen till Ekosystemsteknik på LTH i Lund och är placerad 3:a (dock bara 7 antagna i min grupp) i kö till Teknisk Design på Chalmers i Göteborg. Jag personligen är nöjd med vilken som av utbildningarna, är dock medveten om att dem tar mig något skilda riktningar.

    Dilemmat i det hela är att min flickvän som sökt till jurist i bland annat Lund och Göteborg har satts i kö till båda utbildningarna med bäst odds att bli antagen i Göteborg i det andra urvalet. Vi hade såklart velat studera i samma stad om möjligt så därför undrar jag om jag kan stå kvar i kö utan att behöva offra min plats i Lund. Om det är möjligt att stå kvar i kön samtidigt som jag accepterar min plats i Lund, kommer Lund isåfall automatiskt att strykas om jag blir antagen i Göteborg i andra urvalet då jag prioriterat Göteborg högst eller får jag möjligheten att välja mellan de två utbildningarna?

    För om flickvännen inte blir antagen ser jag ingen anledning att själv flytta till Göteborg då det bara innebär en massa studielån för mig, studerar jag i lund kan jag välja att bo hemma under tiden.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Oscar!

    Jag förstår ditt dilemma.
    Du kan välja att tacka ja till din plats men samtidigt stå kvar på reserv på en högre rangordnade utbildning.

    Såhär beskriver antagning.se:

    Det kan vara bra att tacka ja till den utbildningen du har blivit antagen till - trots att den inte är lika intressant som dina reservalternativ - ifall du inte får en plats som du står som reserv till. På det sättet behåller du din plats på den utbildningen du har blivit antagen till.

    Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp.

    "Risken" är om du blir antagen till Göteborg och då inte kan "välja" studera i  Lund, då har du bara ett alternativ. Så det är en risk du får ta om du väljer att stå kvar som reserv.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare