Joel
    Hej jag har alltid velat bli arkitekt eller ingenjör men eftersom jag bara är 15 år så vet jag inte om jag kanske har ändrat mig sen och därför valde jag naturvetenskap som min linje eftersom det är en bred linje. Jag undrar om jag fortfarande har de kunskaper som krävs för att utbilda mig till ingenjör eller arkitetk även fast jag fått naturvetenskap eller måste jag läsa teknik? Är det något jag måste lägga till i min gymnasieutbildning eller något jag måste läsa efter?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Joel,

    både arkitekt* och ingenjör<<** är samlingsnamn för ett antal Olika yrken. Man kan t.ex bli Inredningsarkitekt<< eller Landskapsarkitekt<<. Inom "ingenjör" finns det massvis med olika typer av ingenjörer: gymnasieingenjör<<, högskoleingenjör<<, arbetsingenjör<< och civilingenjör<< - bara för att nämna några av dem.

    Om du menar Civilingenjör - då krävs det för särskild behörighet godkända betyg i fysik 2, kemi 2 och matematik 4. Alla de kurser läses som obligatoriska på inriktningen "naturvetenskap">>.

    När man säger "arkitekt" menar man ofta Planeringsarkitekt>> eller Byggnads-arkitekt<< och för att komma in på utbildningen krävs det bl a att klara av "arkitektprovet" - här är det båda talang och träning som spelar roll. Sedan finns det också förberedande utbildningar inför just arkitektprovet - bl a inom KKU, som man kan gå efter gymnasiet.

    Sammanfattningsvis, kan jag säga att om du får godkända betyg och klarar kraven för examensbevis>> från inriktningen "naturvetenskap">>, blir du behörig att söka utbildningar som leder till yrken Arkitekt och Ingengör<<.

    Vänligen

    L. :)

    P.S: *kika också på yrken IT-arkitekt>>, Informationsarkitekt>>, Trädgårdsarkitekt>>;

    ** och på yrken Arbetsmiljoingenjör>>, Ingenjör inom data/elektronik>>.

    Liselotte