B

    Hej! Jag läser just nu programmet Högskoleingenjör inom Byggteknik. Jag har sedan länge haft intresse för arkitektur och därav velat bli en arkitekt men eftersom antagningskraven är så pass höga så har jag inte kunnat komma in på den utbildningen. Därför valde jag att läsa till byggingenjör som ändå liknar arkitektur lite. Det jag undrar är, går det på något sätt att bli arkitekt via min utbildning? Jag tänker att om jag kan komplettera utbildningen på något sätt eller kanske börja på ett arkitektkontor och samla på mig yrkeserfarenhet och därifrån bli arkitekt. Eftersom jag nästan är klar med andra året på min nuvarande utbildning så vill jag inte att den ska gå till spillo, så även om jag skulle komma in på en arkitektutbildning nu så vet jag inte om jag hade tackat ja. Därmed vill jag veta om det finns någon som helst möjlighet för mig att bli det på ett annat sätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du skulle komma in på arkitektprogrammet-ansök om tillgodoräknande av tidigare utbildningen och även om du skulle få svar att det ej går hoppa över delar av arkitektutbildningen, har du de Kunskaper du fick på din nuvarande utb.kvar och kommer säkert få nytta av dem.
    ang. Möjlighet bli anställd som arkitekt, är det en fråga till de arbetsgivare som du vill arbeta för- du konkurrerar om jobbmöjligheter och det blir upp till arbetsgivare att anställa vem hen vill, eller tror på att passa bättre och kunna göra ett bättre jobb. Så länge arkitekt inte har krav på legitimation- är det inte förbjudet att anställa med vilka utbildningar som helst.