lavin
    Hej! Jag heter Melisa och vill bli en barnläkare. Men jag har sök in på victum vård och omsorg och kom in. Kan jag bli läkare när jag läser vård och omsorg? Och hur mångar år ska jag läsa högskola?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Melisa
    du undrar om du kan läsa vidare till Läkare om du går Vård/omsorgsprogrammet på gymnasiet.
    Behörighet till Läkarutbildningen är: Grundläggande behörighet /gymnasieexamen/ + godkända betyg i kurserna Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2.
    Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf
    I Vård/omsorgsprogrammet ingår inte många av de kurser, som krävs för behörighet till Läkarutbildningen.
    Ta, till exempel, Matematik: på Vård&omsorgsprogrammet läser man Matematik 1a och kan lägga till Matematik 2a. För behörighet till Läkarutbildningen behöver du Matematik 4.
    Du kan, givetvis, ansöka om att läsa kurser på KomVux (Vuxenutbildningen) efter gymnasiet, men då måste du läsa Matte 1 och Matte 2 igen - eftersom a-spår /som läses på Vård&omsorgsprogrammet/ går inte längre än till nivå 2. Matematik 4 bygger på kursen matematik 3b eller 3c. För att kunna komma till nivå 4, måste du börja med att läsa Matematik 1 b eller 1 c /inte Matematik 1a, som ingår i Vård&omsorgsprogrammet/.

    För att få behörighet till Läkarutbildningen utan att behöva läsa på KomVux, är det Naturvetenskapliga programmet som man bör söka på gymnasiet.
    Ett annat alternativ är Teknik /inriktning Teknikvetenskap/ - men man måste också lägga till behörighetsgivande kurser inom Individuellt val samt se till att man får de rätta kurserna inom Programfördjupning.
    Du hittar information om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program
    När du klickar på ett visst program och kommer till beskrivningen av programmet, se längst ner på sidan en länk PROGRAMPLAN.
    Visst kan du satsa på att komplettera din gymnasieutbildning på KomVux efter gymnasiet, men det är ganska många kurser som du behöver läsa till, om du får Gymnasieexamen från Vård&omsorgsprogrammet. Det blir svårt att hinna med alla kompletteringar på kortare tid än två år.

    Du frågar också hur många år du bör läsa på högskolan. Läkarprogrammet är fem och ett halvt år på heltid, 330 högskolepoäng. Du kan läsa mer om Läkarutbildningar på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/lakare-195

    Sammanfattning:
    1. Om man vill satsa på att söka till Läkarutbildningen, bör man i första hand söka Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet /alternativt Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap/.
    2. Läkarprogrammet på högskolan läses på heltid under 5,5 år.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig i din studieplanering!
    Önskar dig en fin sommar!
    SYV Ludmila