hej Erik, det är inte omöjligt att på Industritekniska programmet bli behörig till juristprogrammet, men kan inte garanteras. Se Programplan för IN >> ...

    du har rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6; de kurser med godkända betyg behöver du för Grundläggande behörighet till högskolestudier;

    sedan kräver juristprogrammet även Historia 1b och Samhällskunskap 1b för särskild behörighet och på IN läser man mindre kurser inom de ämnena, 1a1-kurser; för att komplettera upp till den större 1b-kurser, behöver du läsa 1a2-kurser inom de ämnena. på IN kan man inte läsa dem på annat sätt än inom Individuellt val eller, enligt rektors beslut, som Utökat program. Om din gymnasieskola kan erbjuda läsa 1a2-kurser i historia och samhällskunskap och du läser dem och får godkända betyg, blir du tillsammans med examensbeviset i vilket ingår godkända betyg även i svenska 2,3 och eng6 Behörig till juristprogrammet.
    I annat fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Det behöver inte ta lång tid att komplettera med de 2 små kurser, på heltid läses varje av dem under 2,5 veckor, alltså sammanlagt fem veckor på heltid.