Mina
    Hej!
    Jag undrar om jag kan läsa byggingenjör och bli högskoleingenjör (alltså bara läsa 3år) och sedan läsa master och bli civilingenjör?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mina,

    den säkra vägen till yrket Civilingenjör är via civilingenjörsprogrammet, som är en 5-årig utbildning. Vilka masterprogram som kommer erbjudas om 3 år är det ingen idag som kan ge garanti på. Och ännu mindre kan man garantera att de masterprogram som eventuellt kommer erbjudas om 3 år kan även i slutet av utbildningen utfärda civilingenjörsexamen. Du kommer också behöva konkurrera om plats på masterprogrammet. Att du har kandidatexamen inom rätt område gör dig behörig sökande till magister- och masterprogram, men sedan måste du konkurrera om plats.
    Men du får också gärna kontakta studievägledare på de utbildningar som intresserar dig. De är experter på sina nisch-områden.