Albin
    Hej!
    Jag har tänkt att börja studera nere i skåne efter sommaren. Jag vill bli civilingenjör men kommer inte in på det. Men jag kommer in på högskoleingenjör. Efter jag har gått de 3 åren kan jag då läsa på kurser till att bli civilingenjör? Och kan jag hoppa av utbildningen och börja på civilingenjörsutbildningen om jag får bra på högskoleprovet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Albin,
    Man får hoppa av utbildningar; man får också söka andra utbildningar och om man kommer in på en ny utbildning, får man påbörja den utbildning där man är Antagen.

    ang. möjlighet att genom högskoleingenjörsutbildning bli på sikt Civilingenjör - är det komplicerat. finns tyvärr ej ett enkelt svar att ge. Detta pga olika högskolor/universitet ordnar upp det på Olika sätt.

    Jag vill be dig läsa några tidigare svar, se länkarna nedan:

    - https://www.fragasyv.se/fragor/ga-fran-hoegskoleingenjoer-till-civililngenjoer

    och - https://www.fragasyv.se/fragor/hoppa-av-civilingenjoersutbildning-efter-3-ar