elev
    Hej! Jag är 06:a och valde att gå på katte sambeteende och har redan gått 1 termin. Inte för så länge sedan så insåg jag att jag vill arbeta med något mer "estetiskt" som dans/film/skådespeleri. Jag har googlat lite och det står att man behöver göra ett inträdesprov för att komma in på ett universitet med dans. Kan jag fortfarande göra det inträdesprovet om jag går sambeteende eller måste jag byta linje till estet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,
    Dansare är i Sverige ett av de många yrken som är icke-reglerat, alltså kan man (får man) jobba som dansare med vilken utbildning som helst. Som behörighet till dansutbildningar på högskolenivå, i Sverige, brukar som oftast krävas Grundläggande behörighet + att klara av audition/uppvisning/test i dans. Grundläggande behörighet får du om du tar ut examen från samhällsvet.programmet, se information på gymnasieguiden.se/examen. Om huruvida du klarar dansprovet, kan jag inte säga någonting alls. Det jag kan säga är att det är lättare att klara dansprovet om man tränar i dans, vilket man kan göra på olika sätt. Förutom ES/dans så kan man träna på att dansa även inom Kulturskolan, inom ngn förening eller med privat lärare eller träna på egen hand.