Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isse!
    Yrket Elektriker - kräver en specifik utbildning. Det är ett "farligt yrke" - man kan utsätta sig själv och andra för livsfara om man inte har relevant utbildning, därför är det mycket noga vilken utbildning man har. Det är fördelaktigt att på gymnasiet läsa på EE-programmer, inriktning Elteknik. Programplan för EE programmet finner du här >>. Det kan bli mycket svårt och t o m Omöjligt att bli elektriker om man inte skaffade sig rätt utbildning på gymnasiet.

    Ett annat yrke som du undrar om är "byggare" - jag antar att det är "byggnadsarbetare" du menar, som är ett samlingsnamn för ett stort antal Olika yrken, av vilka de flesta kräver en speciell utbildning, och det är bäst att på gymnasiet gå på BA-programmet, inriktning husbyggnad eller en annan inriktning, t.ex inriktning måleri (om man vill bli byggnadsmålare).  Kika gärna på framtid.se/yrke/byggnadsarbetare Det är troligtvis något lättare att skaffa sig ett byggnads-yrke som vuxen (jämfört med elektriker) men kan också bli mycket svårt. Det är nu-för-tiden få okvalificerade jobb inom "bygg" i Sverige. Ex. på ett sådant "mindre kvalificerat jobb" är kanske bara Grovarbetare.