Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil, utbildning till Elektriker finns på komvux (eller i alla fall kan finnas; finns inte i alla kommuner). Problemet är att komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund; från 1 juli 2021 blir det en ändring och de som har "störst behov" kommer tas in i första hand - på komvux-utbildningar men hur "störst behov" kommer att tolkas, är oklart.
    Tidigare fanns det rätt många fall (tyvärr) när personer har i många år försökt komma in på komvux-utbildning till elektriker, men inte har lyckats. Vi kan alltid hoppas på att ngn "bransch-utbildning" (utanför komvux) kan komma tillstånd, men det finns inte ngt konkret kring det ännu... Så, det är mycket som "hänger i luften", samtidigt som Elektriker är ett av de bristyrken, där fler utbildade krävs nu och i framtiden.
    Det  finns också (i alla fall teoretiskt sett) en möjlighet att via Arbetsförmedlingen få utbildning till Elektriker. I första hand är det om man blir långtidsarbetslös och AF gör bedömning att personen kan klara av elektriker-utbildning och har stor chans att få anställning efter utbildningen (AF kan kräva ett löfte från en arbetsgivare att "den här personen kommer bli anställd om hen får utbildning till elektriker och klarar den utbildningen"). Att hitta en sådan arbetsgivare + även hinna bli långtidsarbetslös... kan ta tid och det finns inga garantier... tyvärr.
    Så, det säkraste vägen är fortfarande via gymnasieskolan: EE/elteknik. Så, om du kan - sök till EE/elteknik. Om du fyller 19 år under det här kaldenderåret, så kan du fortfarande söka till år1 på gymnasiet. Dock kan du inte ha avslutat en 3-årig utbildning och bli antagen till gymnasiet ännu en gång. Om du idag läser år 2 på gymnasiet, råder jag dig att fortsätta läsa på ditt program men samtidigt söka till år1 på EE/elteknik. Om du idag läser år 3 på gymnasiet, får du överväga att hoppa av dina nuvarande studier och söka till EE/elteknik. Kommer du in på EE/elteknik, får du läsa i 3 år mot examensbevis från EE.

    Du nämnde Högskola i din fråga. På högskolenivå kan man läsa på högsoleingenjörsprogrammen eller civilingenjörsprogrammen. Man kan alltså läsa mot att bli el-ingenjör. Eftergymnasiala utbildningar inom el-område finns även inom yrkeshögskola. Dock kräver yrkeshögskoleutbildningar inom "el" ofta att man har examen från EE eller att man i alla fall har läst och fått godkända betyg i några el-kurser från gymnasiet. Har du tur, så kanske du inom komvux kan läsa just de några få el-kurser som yrkeshögskola kräver, men det finns ingen garanti. Även möjlighet till "förberedande inför yrkeshögskola" utbildning kan ibland finnas; det ges i så fall av den yrkeshögskoleutbildning som du söker till. Det är inte alltid sådana förberedande yh-utbildningar finns och alla som söker kanske ej kommer in... så det är rätt osäkert även här.
    Den säkraste vägen är fortfarande att läsa på EE, inom gymnasiet.

    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/edugrade/fibertekniker-edugrade
    campus-varberg/energitekniker-med-inriktning-vindkraft
    utbildning/nackademin/energiingenjor-nackademin-ronneby
    xenter-botkyrka/hisstekniker-installation-reparation-och-service
    eknikhogskolan/elkraftsberedare-teknikhogskolan-lund
    hogskolecentrum-arboga/elkraftsingenjor-produktion-distribution-och-miljo
    teknikhogskolan/elkraftsingenjoer-vasteras
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/elkraftsingenjoer
    nackademin/elkraftingenjoer
    utbildning/campus-nykoping/elkraftingenjor
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/elkonstruktor
    xenter-botkyrka/elkonstruktor-xenter-tumba-distans
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/elingenjor
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-inbyggda-system
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-autonoma-fordon
    elektronikingenjor-teknikhogskolan-eskilstuna
    flygteknik-technical-training-nykoping/el-och-avioniktekniker-b2