Vakman
    Tja, har bytt till teknikprogrammet nu med målet att bli pilot. Men jag har också ett stort intresse till att bli flygtekniker så jag undrar om det skulle vara möjligt att bli det genom teknikprogrammet eller måste man gå flygtekniklinjen som finns på olika ställen? Och vilken inriktning skulle passa bäst isåfall på teknikprogrammet? Ska välja inriktning senast 3 februari.

    Kan du tipsa om andra yrken också där man får jobba med jetplan? Alltid älskat flygplan :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan efter gymnasiet plugga flygteknik via en yrkeshögskoleutbildning. Läs mer om var och om utbildningen här http://www.yhguiden.se/#!/sok?&fritext=flygtekniker&lan=

    Det spelar ingen roll vilken inriktning du väljer på Teknikprogrammet - välj en inriktning som du tror att du skulle klara av bra och som motiverar dig.

    Det finns en Civilingenjörsutbildning med inriktning på Farkostteknik - kanske kan vara ett alternativ om du vill göra dina egna jetplan, haha... Här kan du läsa mer http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/farkostteknik

    /Lena, Syv