Hej Meltem,

    i alla ämnen/kunskapsområden kan man läsa vidare med mål att bli en forskare> inom sitt område. Kanske en skolforskare> i så fall? :)

    Mitt råd är att du börjar läsa "som vanligt" men prata med Studievägledare på ditt program på högskolan om att söka extrakurser vid sidan av dina studier till Grundskolelärare; du kan redan från vårterminen 2018 läsa någon extrakurs varje termin, t.ex på 25% eller på 50% av studietakt (som komplement till dina heltidsstudier till grundskolelärare).

    Det är en lång väg till att bli en forskare. Dina mål och intressen kan förändras "under resans gång". Jag önskar dig lycka till!

    ANNA

    P.S:
    För att vara behörig att söka forskarutbildning måste man ha avlagd en grundexamen och dessutom ha studerat ett och samma ämne motsvarande minst ett och ett halvt års effektiva heltidsstudier. För att få en doktorandtjänst måste man vara antagen till forskarutbildning, vilket förutsätter framgångsrika akademiska studier. Utbildningen på forskarnivå är 2 eller 4 år och leder till licentiat- respektive doktorsexamen.