Klara

    Hej! Jag har under en tid tänkt att jag vill utbilda mig till hem- och konsumentkunskapslärare efter gymnasiet men nu slog det mig att det kanske är svårt att få jobb som det om man inte äter kött? Jag äter nämligen en vegetarisk kost men fisk.

    • SYV-besökare :

      Med frågor om HKK utbildningen på Göteborgs universitet får du gärna vända dig till [email protected] (Hon är tillbaka från sin semester den 17 maj 2021).

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    vi fick nu svar från Professor och Studierektor på Institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet, som svarar så här:

    "Nej, jag kan inte se det som ett hinder."

    ______________________________________________________

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, nu fick vi svar från Kristianstad university:
    "När jag tittar på kursplanerna kan jag inte se att det står att specifikt måste äta det man tillagar. Men studenten måste vara beredd på att tillaga och bereda kött, då det ingår lärandemål kopplade till näringslära, hantering och tillagning av livsmedel etc."

    och ännu ett svar - denna gången från Umeå University: "Det är absolut inga problem att vara vegetarian/vegan och läsa kurserna inom HK. Dock måste man som student kunna handskas (tillaga) ex kött och fisk."

    Göteborgs Universitet svarar så här:  GU har rätt ofta studenter som är vegetarianer/veganer eller har andra preferenser. Vi brukar säga att det är inga krav på att stoppa i munnen, men att man får räkna med att man hanterar animalier under utbildningen och i undervisningen med elever.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Svar från Göteborgs universitet:

    ...det finns inget hinder för en vegan/vegetarian att utbilda sig till hem- och konsumentkunskapslärare. Hen måste dock hantera och tillaga animaliska produkter i köket och även som lärare kunna undervisa om dessa livsmedel.