Molly

    Jag vill studera till gymnasielärare i ämnena tyska och historia. Av informationen som finns om de olika ämnesgrupperna för utbildningen till ämneslärare på gymnasiet får jag intrycket av att det inte går att läsa kombinationen tyska och historia. Finns det inget sätt att läsa dessa två ämnen tillsammans? Måste jag välja ett annat ämne då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Molly,

    du behöver inte "överge" den ämneskombinationen som du gillar. Kanske ska du dock gå en annan väg. Om du när det blir dags för dig att söka til högskola, inte hittar ett Ämneslärarprogram som kombinerar de två ämnena, kan du i så fall läsa Tyska och Historia på högskolenivå som fristående ämnen. Och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. KPU är idag en heltidsutbildnig på 3 terminer. För att bli behörig till KPU - med mål att bli gymnasielärare behöver du, så som reglerna ser ut idag (reglerna kan ändras) - ha 120 högskolepoäng, 4 terminers studier, i ditt "huvudämne" och 90 hp, i ditt "biämne" och sedan KPU. På så sätt blir man också behörig gymnasielärare.

    Vilka ämneslärarprogram som kommer att starta på hösten  -  fastställs helt och hållet till 15 mars, då ansökningsperiod börjar till högskoleutbildningar som startar på hösten samma år.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Roligt att du vill satsa på lärar-yrket!

    ANNA