Linn

    Hej jag är en 15 åring tjej som snart ska söka in till gymnasiet, jag är nästan säker på att jag vill gå dans estet, har velat det i flera år så kommer nog inte ändra mig nu! Jag har dansat hela mitt liv så jag vill gärna försöka lite på det! Men, jag vill ändå ha en plan B, eller ett ”riktigt” jobb som jag kan jobba med när jag blir äldre, då har jag funderat på arkitekt eller inredningsarkitekt då jag har ett stort intresse för inredning och jag tror jag skulle vara bra på att planera och rita och så! Men till den stora frågan, hur blir jag det, kan jag bli det efter att jag gått estet? Jag vill ju helst kunna lägga till kurser redan på gymnasiet isf, så man slipper läsa till extra efter gymnasiet! Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    de svenska utbildningar till Arkitekt på universitetet kräver för särskild behörighet godkända betyg i samhällskunskap 1b, naturkunskap 2 och matematik 3. Utbildningar till Inredningsarkitekt finns inom olika skolformer, inte endast på universitetena/högskolorna och behörighetskraven varierar mellan de olika utbildningarna.
    Om vi tar och "utreder" frågan om du på ES/dans kan bli behörig till universitetsutbildningar, i Sverige, som leder till yrket Arkitekt, så kommer vi fram till följande: kursen samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på ES-programmets alla inriktningar inkl.Inriktning Dans. Vad gäller matematik, så är det endast Matematik 1b som är en obligatorisk kurs på ES, så du behöver välja till både matematik 2b och 3b och det kan på förhand inte garanteras att man kan göra på ES. Och även kursen naturkunskap 2 skulle du behöva välja till, och inte det heller kan - på förhand - garanteras. Vilka valbara kurser som varje gymnasieskola erbjuder beror på tillgång till lärare, vad eleverna väljer mm. Så, du ska behöva läsa till efter gymnasiet både matematik 2b och 3b samt naturkunskap2. Alla de tre kurser kan man på heltid läsa på 15 veckor, eller på halvtid på 30 veckor.
    Alla de tre kurser: matte 2b, 3b och nk2 får annars läsas som programfördjupning på Estetiska programmet vilket du kan se i Programplanen för ES>> Fråga på de gymnasieskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på om de har för avsikt att ge möjlighet att välja matte 2b, 3b och nk2.