Elev
    Hej. Jag vill bli kriminolog (utredare grova brott). Jag har läst att man kan läsa kriminolog III, för att kunna bli det. Men för att bli polis får man t.ex inte ha ADD. ADHD. DIBETES TYP 1 OSV. Jag har ADD, kan jag då bli kriminolog för grova brott? Eller är det samma sak där? Vill så gärna bli det

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kriminolog och "utredare grova brott" som i folkmun ofta kallas för Mordutredare - är 2 olika yrken. En kriminolog kan dock i vissa fall få anställning som utredare av grova brott, men det finns inga som helst garantier på att få det. Tjänster som utredare av grova brott är mycket populära och många söker till varje sådan ledig tjänst. Om du väljer att läsa kriminologi och bli en utbildad kriminolog, måste du tänka dig att kunna jobba med någonting annat i fall du ej får möjlighet att bli anställd som mordutredare. Och detta även helt oavsett din hälsotillstånd, utan det "räcker" som hinder att det är mycket stor konkurrens om de jobben.

    • Elev :

      Så jag kan alltså inte bli det?

      Annars var de någon som sa att man kan bli cevil anställd hos polisen o arbeta hos polisen fast man har add

    • Julia :

      Civilutredare hos polisen kan ha många olika arbetsuppgifter, och de behöver inte handla om att utrea just Grova brott. För att ha en chans att få anställning som civilutredare behöver man, som regel, 3-årig Högskoleutbildning (helst inom samhällskunskap, juridik eller kriminologi). Examen från juristprogrammet är en utbildning som är attraktiv för arbetsgivare, om man söker jobbet som civilutredare, men annars kan t.ex specifika Språkkunskaper ge företräda inför anställning som civilutredare.

    • Julia : Läs också Annas svar på din fråga.
    • Elev :

      Ok, läste ju någonstans att civila utredre, kan jobba hos polisen fast man har en diagnos. Men vet ni vilka avdelningar man kan jobba på då, jag fick veta att man kan jobba på b.l.a juristavdelningen, ekonomiavdelningen och kommunikationscentralen. Men jag undrar om ni vet om man kan jobba på t.ex brott i nära relationer, grova brott, de är någon av de 2 som jag vill jobba på ( som civilutredare/civilanställd )

    • Julia : Det du frågar om kan ingen annan svara på än de som just anställer hos Polisen, alltså chefer och personalansvariga hos Polismyndigheten, så kontakta gärna dem med den frågan. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du nämner ADD i din fråga och troligtvis kan du inte bli polis med den diagnosen du har. Du skriver om att du vill bli utredare av grova brott. Du fick redan bra/rätt svar från Julia SYV. Men jag vill komma med lite tips: fundera över möjlighet att bli journalist/författare eller historiker som specialiserar sig i kriminalitet.
    Historiker kan både beskriva och i vissa fall även "lösa" gamla brott som kan vara flera hundra år gamla. Journalister/författare kan specialisera sig på att skriva om bland annat de pågående eller nyligen begångna brott. Det är givetvis inte exakt samma sak som att jobba som mordutredare och jag vet inte om det kan bli ditt drömyrke att beskriva brott i stället för att lösa dem, men tänkte att det kanske ändå är värt att nämna att det finns många yrken som på Olika sätt har med brottslighet att göra.

    FLER YRKEN SOM DU GÄRNA FÅR KIKA PÅ: Samällsvägledare, Klienthandläggare, Utredare på FK, Civilutredare, Brottsforebyggande samordnare.

    Lästips
    framtid.se/yrke/brottsforebyggande-samordnare
    framtid.se/yrke/forfattare
    framtid.se/yrke/journalist-reporter
    framtid.se/yrke/historiker